Na temat wczorajszego zderzenia pociągu regionalnego relacji Luksemburg-Nancy z francuskim składem towarowym, jakie miało miejsce o godz. 11.45 między Luksemburgiem a Thionville wiadomo obecnie dużo więcej. Wczorajszą informację o liczbie ofiar śmiertelnych zweryfikowano i miast dziesięciu, mówi się obecnie o sześciu. Choć nieszczęście pozostaje nieszczęściem, wypada odetchnąć z ulgą, że katastrofa nie dotknęła dużo większej liczby osób, jak się bowiem okazało całym składem osobowym podróżowało podówczas nie więcej niż 20 osób (głównie francuscy przygranicznicy) wliczając w to obsługę pociągu. Szczęśliwie wypadek zdarzył się poza godzinami szczytu, nie można jednak zapominać, że ruch pasażerski na trasie Luksembourg–Thionville zazwyczaj bywa sporo większy (szacowany na ponad 50 tys. pasażerów dziennie!).
Ogrom zniszczeń spowodowany był głównie okolicznościami wypadku, bowiem pociągi jadące po tym samym torze z powodu remontu przeprowadzanego na drugim z torowisk, zderzyły się czołowo. Ponadto do wypadku doszło na łuku drogi, toteż maszyniści zauważyli się zdecydowanie zbyt późno, żeby zdążyć zahamować składy. Byłoby to zresztą i tak daremne, gdyż oba pociągi jechały z dużą prędkością (szacuje się, że nawet ponad 100 km/h). Winna najprawdopodobniej była sygnalizacja – wg oficjalnych komunikatów oba składy otrzymały w tym samym czasie pozwolenie na przejazd. SNCF obwinia CFL, mówiąc o wadliwie działających urządzeniach po stronie Luksemburga, tymczasem CFL nie potwierdza tych oskarżeń, odpowiadając, że wg nich żadne okoliczności nie wskazują na nieprawidłowości w działaniu ich urządzeń. Wyjaśnienie sytuacji utrudnia fakt, że wypadek zdarzył się dokładnie na granicy, toteż najprawdopodobniej jakaś forma niezgodności pomiędzy sygnalizatorami i urządzeniami zabezpieczającymi po stronie francuskiej i luksemburskiej mogła tu mieć miejsce.
Na trasie Luksemburg-Thionville uruchomiono komunikację zastępczą, która na czas usuwania skutków wypadku (co potrwa co najmniej 2 tygodnie) zastąpi połączenie kolejowe. Wszelkich szczegółów na ten temat można się dowiedzieć pod specjalnym numerem telefonu – (+352) 2489-2489, uruchomionym na tę okoliczność przez CFL.
Informacje za www.wort.lu oraz www.station.lu