Od 1 stycznia 2008 roku Luksemburg będzie musiał podwyższyć stawkę akcyzy na paliwo do silników dieslowskich do co najmniej minimalnej w UE stawki 30,2 ct/l. Obecnie luksemburska akcyza jest niższa od minimum i wynosi 29 ct/l. Podwyżka wynika z nacisku Komisji Europejskiej na wdrożenie dyrektywy z 2003 roku harmonizującej stawki. Podwyżka o kolejne 3 ct/l konieczna będzie najpóźniej w 2012 roku.
Rząd luksemburski dotychczas wzbraniał się przed swoimi europejskimi zobowiązaniami w tej kwestii, ciesząc się z wysokich wpływów do budżetu z tzw. turystyki paliwowej. W 2006 roku przychody budżetu państwa z wszelkich podatków związanych ze sprzedażą paliwa wyniosły ponad 1 mld euro. Większość z tej sumy przyniosła oczywiście sprzedaż paliwa dieslowskiego kierowcom ciężarówek, nierzadko specjalnie tak planujących swoje międzynarodowe przejazdy, żeby zatankować właśnie w tanim Luksemburgu. Co jest dobre dla budżetu, niekoniecznie sprzyja innym dziedzinom życia. W tym przypadku traci środowisko zatruwane przez ogromne ilości spalin, a także inni użytkownicy zatłoczonych autostrad. Nic też dziwnego, że Luksemburg jest krajem o najwyższej emisji dwutlenku węgla na 1 mieszkańca w całej Europie.
Jak przypuszcza René Winkin, sekretarz generalny zrzeszenia sprzedawców paliw GPL (Groupement Petrolier Luxembourgeois), podwyżka akcyzy do poziomu obowiązującego w sąsiedniej Belgii ograniczy nieco zjawisko masowego tankowania przez przewoźników towarowych. Koszty prowadzenia działalności gospodarczej w branży paliwowej są bowiem tam niższe niż w Luksemburgu – hurtownicy paliw w Brukseli czy Namur mają bezpośrednie połączenia rurociągami z Antwerpią, niższe są tam też koszty personelu i opłaty środowiskowe. Część przewoźników przestanie zatem planować przejazdy przez Luksemburg, jeśli prościej im będzie jeździć przez Belgię. Dzięki temu zauważalnie powinna obniżyć się wartość nominalnej emisji CO2 do atmosfery, co ostatnio jest przedmiotem nerwowych negocjacji Luksemburga z Komisją Europejską. I nie będzie to zasługa żadnych instrumentów ochrony środowiska, a jedynie prostego posunięcia finansowego.
Informacja za wort.lu.
Diesel wkrótce droższy niż w Belgii?
Diesel wkrótce droższy niż w Belgii?
Ostatnio zmieniony 01-01-1970, 01:00 przez Redakcja, łącznie zmieniany 1 raz.
~–~–~–~–~
Redakcja
Redakcja
Ja sie niestety nie ciesze Nie daloby sie chronic srodowiska jakos bardziej obiektywnymi metodami, zamiast siegac do kieszeni okreslonej grupy konsumentow? Czy jest jeszcze jakas szansa, ze penalistyczna polityka Luksemburga w pewnych dziedzinach, polegajaca na biciu po lapach (a raczej po kieszeni) obywateli, by wymusic okreslone skutki gospodarcze i spoleczne przybierze kiedykolwiek bardziej humanitarne formy?
Co za bezsens,
Co to za ochrona środowiska, że kierowcy ciężarówek będą tankowac w Belgii a nie w Luksemburgu? Emisja będzie ta sama, tyle, że w statystykach liczona w innym miejscu... ;o)
A swoją drogą, to idiotyczna statystyka, liczenia emisji od sprzedaży paliwa... Ciężarówki sobie jadą dalej i emitują te spaliny we Francji lub Niemczech.... Czy politycy nie mają najmniejszego pojęcia o logice?
Co to za ochrona środowiska, że kierowcy ciężarówek będą tankowac w Belgii a nie w Luksemburgu? Emisja będzie ta sama, tyle, że w statystykach liczona w innym miejscu... ;o)
A swoją drogą, to idiotyczna statystyka, liczenia emisji od sprzedaży paliwa... Ciężarówki sobie jadą dalej i emitują te spaliny we Francji lub Niemczech.... Czy politycy nie mają najmniejszego pojęcia o logice?
- kajapapaja
- Posty: 1875
- Rejestracja: 26-09-2006, 07:35
- Lokalizacja: Opole
logistyce chyba...Rachelle pisze:Czy politycy nie mają najmniejszego pojęcia o logice?
a swoją droga zgadzam się z przedmówcami - ci co muszą i tak będą dalej jeździć rozsiewając swe spaliny po całej Europie - więc może warto żeby KE pomyślała o wsparciu alternatywnych form transportu, np. transport wodny?
===============================
"Education is an admirable thing, but it is well to remember from time to time that nothing that is worth knowing can be taught." - Oscar Wilde
===============================
eurokraci.eu
"Education is an admirable thing, but it is well to remember from time to time that nothing that is worth knowing can be taught." - Oscar Wilde
===============================
eurokraci.eu
Tez zawsze uwazalem, ze wsparcie to lepszy sposob na zmiany niz karanie. No, ale coz – jak rodzic sobie nie radzi z niesfornym dzieciakiem, to najlatwiej mu dac klapsa. Tylko czy to cos zmienia? A jesli zmienia, to czy na lepsze??kajapapaja pisze:więc może warto żeby KE pomyślała o wsparciu alternatywnych form transportu, np. transport wodny?
A ja uwazam, ze i tak bedzie "taniej" bo w cenie belgijskiej jest sporo podatkow, a w Luksemburskiej nie. Poza tym, dla TIRa nawet jak bedzie mniej niz 2 centy to i tak sie bedzie oplacalo, bo pamietajcie, ze oni tankuja w setkach litrow - rekordzisci potrafia latwi tysiaczek przekroczyc - i oni widza roznice szybciej.
Tak czy siak to bzdura kompletna jest i watpie zeby luks nie wpadl na "jakies" wyjscie kompromisowe.
Tak czy siak to bzdura kompletna jest i watpie zeby luks nie wpadl na "jakies" wyjscie kompromisowe.