Szkoły Europejskie – cięcia budżetowe

Instytucje UE i ich budynki, pierwsze dni eurourzędnika, Szkoła Europejska...
Trian
Posty: 165
Rejestracja: 26-09-2006, 08:47
Lokalizacja: Szczecin/Luxemburg

Szkoły Europejskie – cięcia budżetowe

Post autor: Trian »

Sprawa dotyczy rodziców dzieci obecnie uczęszczających do Szkoły Europejskiej (przedszkole, podstawówka i gimnazjum) jak i tych, którzy rozważają posłanie tam swoich dzieci w przyszłości.

Chociaż z wieloma rodzicami mam lub mógłbym mieć bezpośredni kontakt mailowy wolałbym uniknąć masowego przesyłania wiadomości elektronicznych do wielu osób.
Mam nadzieję, że włodarze portalu polska.lu pozwolą nam wykorzystać to forum do dyskusji na powyższy temat.
Istnieje na forum grupa Szkoła, więc jeśli taka jest wola naszych Adminów, to oczywiście mogą przenieść mój kolejny post do tej grupy.
Trian
Posty: 165
Rejestracja: 26-09-2006, 08:47
Lokalizacja: Szczecin/Luxemburg

Post autor: Trian »

W związku z planowanymi drastycznymi cięciami w budżecie Szkół Europejskich, zapraszam zainteresowanych do przygotowania wspólnego stanowiska.

Proponuję przygotowanie 2 wspólnych listów:
1) Do władz polskich - aby wykorzystały swój głos zarówno na poziomie szkolnej "Rady Najwyższej" jak i na poziomie Rady UE do zablokowania lub przynajmniej zminimalizowania negatywnych skutków przeprowadzanych zmian dla sekcji polskich.
W tym liście można by zwrócić uwagę na szczególne zagrożenia dla polskiej sekcji, ewentualnie zwrócić uwagę na kwestie, na których szczególnie nam zależy.
2) Do Komisji i innych instytucji europejskich, do przesłania również np. do związków zawodowych, rady pracowniczej itp. - żądanie odstąpienia od cięć w budżecie Szkół Europejskich.

Przynajmniej pierwsze pismo powinno być przygotowane i uzgodnione w tym tygodniu, tak abyśmy mogli je przedstawić przedstawicielce Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą na spotkaniu, które jest planowane na 23 marca.

Proszę wszystkich o opinie dotyczące mojego pomysłu, jak i bardziej konkretne rady dotyczące ew. zawartości listów.
Awatar użytkownika
bamaza42
Posty: 4441
Rejestracja: 26-09-2006, 15:57
Lokalizacja: Gdansk/Luxembourg

Post autor: bamaza42 »

Dodam tylko, ze i drugie pismo - do instytucji europejskich jest rowniez dosc pilne, jako, ze decyzje dotyczace ciec maja zapasc na "Najwyzszej Radzie" (szkol) w dniu 14/04, a wiec w calkiem bliskim terminie....
Awatar użytkownika
danka44
Posty: 968
Rejestracja: 26-09-2006, 08:53
Lokalizacja: Junglinster

Post autor: danka44 »

Myślę, że wszyscy rodzice uczniów Szkoły Europejskiej dostali odpowiednie informacjie w formie pisemnej lub do poczytania online i wiedzą o co chodzi. Na wszelki wypadek, dla mniej zorientowanych lub dopiero myślących o tej szkole, podaje link najważniejszych informacji:
http://sidtu.org/SID-UNION-FILES/SID-PD ... ts_ppt.pdf

Bezpośrednim skutkiem cięć jest np. dla mojego syna brak możliwości nauki łaciny w języku polskim, musi łączyć się z Anglikami albo wybrać muzykę, której nie chciał kontynuować.
Im starsze klasy tym wyborów więcej i więcej też będzie przeszkód, aby wybrac to czego naprawdę dziecko chciałoby się uczyć, a nie to co akurat wybiera więszkość.
Danka
Awatar użytkownika
kajapapaja
Posty: 1875
Rejestracja: 26-09-2006, 07:35
Lokalizacja: Opole

Post autor: kajapapaja »

Trian pisze:1) Do władz polskich - aby wykorzystały swój głos zarówno na poziomie szkolnej "Rady Najwyższej" jak i na poziomie Rady UE do zablokowania lub przynajmniej zminimalizowania negatywnych skutków przeprowadzanych zmian dla sekcji polskich.
W tym liście można by zwrócić uwagę na szczególne zagrożenia dla polskiej sekcji, ewentualnie zwrócić uwagę na kwestie, na których szczególnie nam zależy.
Ja myślę, że należałoby też przypomnieć zobowiązania MEN co do oddelegowywania nauczycieli do SE. W podstawówce szykuje się połączenie dwóch klas i stworzenie molocha, w którym ucierpią przede wszystkim same dzieci.
===============================
"Education is an admirable thing, but it is well to remember from time to time that nothing that is worth knowing can be taught." - Oscar Wilde
===============================
eurokraci.eu
Trian
Posty: 165
Rejestracja: 26-09-2006, 08:47
Lokalizacja: Szczecin/Luxemburg

Post autor: Trian »

Jeśli obecne propozycje zostaną ostatecznie zaakceptowane to MEN nie będzie miał już potem nic do gadania. Nawet jak będzie chciał przysłać więcej nauczycieli to szkoła ich nie zatrudni.
Reguła jest prosta: 2 roczniki są łączone jeśli łączna liczba dzieci nie przekracza 25, 3 roczniki są łączone jeśli liczba nie przekracza 20 dzieci.
Super, nie? [/quote]
Awatar użytkownika
panda
Posty: 489
Rejestracja: 24-01-2007, 01:01
Lokalizacja: Warszawa/Sandweiler/Houwald/Schëtter

Post autor: panda »

Trian pisze: Reguła jest prosta: 2 roczniki są łączone jeśli łączna liczba dzieci nie przekracza 25, 3 roczniki są łączone jeśli liczba nie przekracza 20 dzieci.
Super, nie?
[/quote]

3 roczniki??? jak w wiejskiej szkółce
Ja zawsze mam rację. Raz mi się wydawało, że nie mam racji, ale okazało się, że byłem w błędzie ;) [G.J.Gigol]
Awatar użytkownika
bamaza42
Posty: 4441
Rejestracja: 26-09-2006, 15:57
Lokalizacja: Gdansk/Luxembourg

Post autor: bamaza42 »

No tak, jak w szkolce niedzielnej... W sumie to nic nowego - moje dziecko tak wlasnie tu zaczynalo edukacje po przyjezdzie (na szczescie tylko 1 semestr...) - przyjechalo tu do klasy 5 podst. .... a tu niespodzianka - razem sie uczy klasa 5, 4 i 3.....w sumie bylo ich bodaj 13 osob, czy cos kolo tego....

Tyle, ze teraz te kryteria zostaja zaostrzone, co do ilosci dzieci. I tak jak Trian napisal - nie od woli czy jej braku do oddelegowania nauczycieli przez nasz MEN to zalezec bedzie.

Jest jeszcze jedno, realne zagrozenie - obnizenia poziomu nauczania. Otoz jak zostana skomasowane klasy, a w starszych rocznikach grupy, nie beda zatrudniani na kontrakty nauczyciele delegowani przez swoje kraje (wylaniani w drodze konkursu), bo nie bedzie wystarczajacej ilosci godzin dla takich nauczycieli, a "dziury" beda latane przez nauczycieli, jakich szkole uda sie znalezc na miejscu. Wprawdzie TO akurat NIE musi oznaczac niskiego poziomu nauczania....ale niestety mamy juz i takie doswiadczenia, niestety potwierdzajace ta regule.....
Awatar użytkownika
bamaza42
Posty: 4441
Rejestracja: 26-09-2006, 15:57
Lokalizacja: Gdansk/Luxembourg

Post autor: bamaza42 »

No ok, mozna by tak jeszcze dlugo gadu-gadu, ale moze bysmy sie wzieli (energicznie) do roboty?.....Nie ma czasu do stracenia!
Proponuje sie spotkac (moze byc u mjnie...albo w kazdym innym zaproponowanym miejscu) z osobami, ktorym lezy na sercu sprawa edukacji ich dzieci i nie chca czekac z zalozonymi rekami, jak "sprawa" sie rozwinie, w celu stworzenia takich pism i przekazaniu do rozeslania.
Trian
Posty: 165
Rejestracja: 26-09-2006, 08:47
Lokalizacja: Szczecin/Luxemburg

Post autor: Trian »

Fajnie jeśli komuś udałoby się przygotować jakiś szkic takiego pisma. Mam jakieś tam przemyślenia dotyczące tego "polskiego" pisma, ale potrzebuję wsparcia.

Jakie będą bezpośrednie efekty proponowanych zmian dla Sekcji Polskiej w LUX 1?
Według mnie:
- w szkole podstawowej -trwałe łączenie klas (2 roczniki do limitu 25 uczniów, 3 roczniki do 20 uczniów). Powstrzymam się od komentarza.
- w gimnazjum - brak możliwości nauki większości tzw. opcji w języku polskim (dotyczy to np. łaciny, i praktycznie wszystkich przedmiotów tzw. rozszerzonych - w tym brak rozszerzonego języka polskiego)
- może się zdarzyć, że niektóre opcje w ogóle nie będą dostępne, lub będą dostępne tylko w 3 języku, (jeśli szkoła łaskawie się zgodzi żeby nasze dziecko "zaniżało" tam poziom)
- likwidacja nauki religii/etyki po polsku w wielu rocznikach; obecne propozycje dają szkole szeroką gamę możliwości: nauka w 2 języku (przerabialiśmy – ze złym skutkiem), łączenie klas, łączenie religii – np. katolicka z protestancką!)

Pomijam już inne negatywne skutki, które w równym stopniu uderzą w pozostałe sekcje językowe. Np. nauka języka w grupie 28 osobowej jest delikatnie mówiąc raczej mało efektywna.

Choć oficjalnym powodem cięć jest tzw. kryzys" - nowe regulacje mają mieć charakter trwały. Moim zdaniem należy zakładać, że nowe limity będą skrupulatnie przestrzegane (widać to po działaniach szkoły i skali oczekiwanych "oszczędności").
Zachęcam do działania. Kto nie działa nie ma prawa do narzekania ;)
Awatar użytkownika
digilante
Posty: 1686
Rejestracja: 26-09-2006, 08:07
Lokalizacja: Cape Town

Post autor: digilante »

> łączenie religii – np. katolicka z protestancką!

Nie no, to juz naprawde horror! Ludzie, opamietajcie sie. Wstyd.
Out of sorrow entire worlds have been built, out of longing great wonders have been willed.
marcin
Posty: 360
Rejestracja: 03-10-2006, 13:05
Lokalizacja: z lasu

Post autor: marcin »

z tego co przeczytalem w prezentacji przedstawionej przez Danke, powodem ciec jest m.in. zle przygotowany budzet, ktory nie uwzglednial idenksacji plac nauczycieli czyli za blad natury prawnej Rady Europejskiej ma ponosic szkola ? Moim zdaniem jest to po prostu przykrywka do inicjacji zmian, ktore oczywiscie uderza w sekcje mniej liczne.

Niezaleznie jakie pismo powstanie, powinnismy je rowniez zaadresowac (CC) do:

Jan Truszczyński ,Director General for Education, Training, Culture and Youth.
Androulla Vassiliou, Commissioner for Education, Culture, Multilingualism and Youth (tu ewentualnie moglo by byc osobne pismo, jako ze trzebe zredagowac po ang lub fr)
Jerzy Buzek, przewodniczacy PE,

wykorzystajmy pozycje Polakow i NMS-ow we wladzach UE zwlaszcza, ze stanowiska tych pierwszych dotycza edukacji, a ciecia Komisji w tej dziedzinie sa niewytlumaczalne skoro zawsze trabia ze edukacja jest filarem rozwoju i integracji....
Awatar użytkownika
kajapapaja
Posty: 1875
Rejestracja: 26-09-2006, 07:35
Lokalizacja: Opole

Post autor: kajapapaja »

marcin pisze:Niezaleznie jakie pismo powstanie, powinnismy je rowniez zaadresowac (CC) do:

Jan Truszczyński ,Director General for Education, Training, Culture and Youth.
Androulla Vassiliou, Commissioner for Education, Culture, Multilingualism and Youth (tu ewentualnie moglo by byc osobne pismo, jako ze trzebe zredagowac po ang lub fr)
Jerzy Buzek, przewodniczacy PE,
jak również do DG HR - jest tam cała komórka odpowiedzialna za szkoły europejskie

możemy się spotkać i zredagować razem list - ja jestem za....

aha - oto artykuł z EUobserver'a: http://euobserver.com/9/31986
===============================
"Education is an admirable thing, but it is well to remember from time to time that nothing that is worth knowing can be taught." - Oscar Wilde
===============================
eurokraci.eu
Awatar użytkownika
stary
Posty: 1401
Rejestracja: 17-07-2008, 08:19
Lokalizacja: eks-lux ww

Post autor: stary »

Co do ilości dzieci w klasach, to kiedy nie było jeszcze polskich klas w europejskiej szkole moje potomstwo miało ponad 30 kolegów w klasie a w lokalnej poniżej 20 !
Szkoła europejska nie jest przymusowa ......
Nie ma co płakać nad rozlanym mlekiem,
.. toż to nie piwo !
Awatar użytkownika
kajapapaja
Posty: 1875
Rejestracja: 26-09-2006, 07:35
Lokalizacja: Opole

Post autor: kajapapaja »

stary pisze:Szkoła europejska nie jest przymusowa ......
lokalna też nie jest, ale jakość jest ważna
===============================
"Education is an admirable thing, but it is well to remember from time to time that nothing that is worth knowing can be taught." - Oscar Wilde
===============================
eurokraci.eu
ODPOWIEDZ