Kolejna nowelizacja kodeksu drogowego z 1 czerwca br.

Awatar użytkownika
Redakcja
Posty: 3226
Rejestracja: 16-10-2006, 23:03
Lokalizacja: stąd i zowąd

Kolejna nowelizacja kodeksu drogowego z 1 czerwca br.

Post autor: Redakcja »

Zapowiadane przez nas wcześniej zmiany w prawie o ruchu drogowym weszły z dniem 1 czerwca w życie. Kompendium zawierające wszystkie nowelizacje znaleźć możecie w postaci pliku pdf na stronie luksemburskiego Worta (w jęz. francuskim), natomiast poniżej w jeszcze większym skrócie, najważniejsze ze zmian:
  • – nowe przepisy precyzyjnie ustalają obszar przedniej szyby, wewnątrz którego zainstalowane być może przenośne urządzenie nawigacyjne GPS. Warto zapoznać się z odpowiednią grafiką zamieszczoną w cytowanym pliku pdf,

    – zestawu słuchawkowego czy dowolnego innego urządzenia umożliwiającego korzystanie z telefonu komórkowego podczas jazdy samochodem używać można będzie pod warunkiem, że korzystanie z niego pozwala na trzymanie obu rąk na kierownicy,

    – wprowadzony zostaje limit minimalnego odstępu między jadącymi po tym samym pasie ruchu pojazdami na terenie niezabudowanym. Wyraża się on nie w metrach, ale w sekundach i wynosić będzie 2 sekundy. To czas jaki przy danej prędkości przemierzyłby samochód by pokonać odległość dzielącą go od pojazdu go poprzedzającego. Jak łatwo się domyślić odległość ta wyrażona w metrach będzie tym większa z im większą prędkością w danym momencie poruszają się oba pojazdy,

    – pojawia się nowa definicja obszaru ruchu, tzw. "zone de rencontre", jako forma pośrednia pomiędzy terenem zabudowanym a strefą dla pieszych. Poruszanie się po tak oznaczonym odcinku drogi jest możliwe przy prędkości max. 20 km/h i zachowaniu bezwzględnego pierwszeństwa dla pieszych, którzy mogą korzystać z tego samego obszaru jezdni. Intencjonalnie ma ona zastąpić strefy dróg osiedlowych, gdzie często ustawiany był znak jedynie sugerujący zmniejszenie prędkości do 30 km/h. Zabronione jest parkowanie na tak oznaczonym terenie, chyba, że odpowiednie znaki mówią co innego. W odróżnieniu od "zone pietonne" dzieci na obszarze "zone de rencontre" nie mogą się bawić na jezdni. Strefa oznakowana będzie specjalnym nowym znakiem E-26a, którego wzór odnaleźć można w cytowanym dokumencie pdf,

    – przejście dla pieszych i rowerzystów – specjalny znak (E-11b) wskazywał będzie miejsce, gdzie rowerzyści, przecinając drogę innych pojazdów, nawet jeśli poruszają się one po drodze z pierwszeństwem przejazdu, korzystać będą mogli z takich samych przywilejów jak piesi na przejściu dla pieszych, pod warunkiem zachowania ogólnych zasad ostrożności,

    – ważność prawa jazdy kat. C1 oraz C1+E (ciężarówki, także z przyczepami) będzie obecnie przedlużana do 75 roku życia kierowcy na podstawie corocznych badań stanu zdrowia,

    – chcący uzyskać uprawnienia do prowadzenia skuterów i motorowerów (kat. A1 i A3) oraz traktorów (F) będą mogli zapisać się na kurs przygotowujący do uzyskania odpowiedniego prawa jazdy jeszcze zanim ukończą 16 lat,

    – z dniem 1 stycznia 2010 r. ważność prawa jazdy kat. A (w tym A1 i A3) oraz B, B+E i F przedłuża się do ukończenia przez posiadacza tego dokumentu 60 roku życia (obecnie limit wyznacza granica 50 lat). Uwaga: osoby posiadające prawo jazdy z terminem ważności wg dotychczasowych zasad, mogą złożyć odpowiedni wniosek do SNCT z prośbą o bezpłatną wymianę tego dokumentu na jego ekwiwalent z dłuższym terminem ważności. Do takiego wniosku należy dołączyć 1 zdjęcie oraz posiadane prawo jazdy.
Pamiętajmy jednak, że to nie wszystkie zmiany w obowiązującym kodeksie drogowym. Więcej
– pod adresem http://www.wort.lu/wort/assets/pdf/coderoute2009.pdf

wiadomość za www.wort.lu
Załączniki
code_de_la_route.jpg
code_de_la_route.jpg (38.06 KiB) Przejrzano 4165 razy
~~~~~
Redakcja
Awatar użytkownika
danka44
Posty: 968
Rejestracja: 26-09-2006, 08:53
Lokalizacja: Junglinster

Post autor: danka44 »

zainteresował mnie ten "limit minimalnego odstępu między jadącymi po tym samym pasie ruchu pojazdami na terenie niezabudowanym". Te dwie sekundy łatwo sobie obliczyć i zmierzyć, kiedy ma się spokojną głowę i oba samochody stoją. W czasie jazdy jest to niemożliwe, nawet jeśli ktoś jest dobrym matematykiem, to musiałby mieć jeszcze laserową miarkę w oczach.
Czy myślicie, że wzorem niektórych autostrad (dwie linie na jezdni = bezpieczny odstęp), będzie to można poznać po jakimś bocznym lub poziomym oznakowaniu dróg? Najlepszym oczywiście pomocnikiem będzie zdrowy rozum, ale a nóż policja zaczai się z miernikiem odstępu, zamiast prędkości, i będzie wystawiać mandaty za nadmierne zbliżenie się do pojazdu.
Danka
Awatar użytkownika
jespere
Posty: 1503
Rejestracja: 26-09-2006, 14:33
Lokalizacja: z melmac

Post autor: jespere »

mysle, ze warto wiedziec ile samochod przejezdza przy 100 km/h - 25m - wiec wtedy dystans to 50m.

... a nie 1,5 m, jak to czesto widzimy. :)
MaWi
Posty: 3662
Rejestracja: 18-09-2006, 16:41

Post autor: MaWi »

No, niestety, ale chyba pozostanie kierowac sie zdrowym rozsadkiem. Pasy na jezdni to takze nie jest rozwiazanie, bo przeciez one pokazuja nie czas dla danej predkosci, ale bezwzgledna odleglosc w metrach. Byc moze, takie pasy sa malowane dla zobrazowania odleglosci bezpiecznej przy predkosci maksymalnej na danej drodze, ale przeciez wiekszosc pojazdow jedzie wolniej (a nawet szybciej ;) ) niz ta wartosc, wiec same w sobie i tak nie pokazuja tego, co trzeba.

Oczywiscie z punktu widzenia policji, sprawa jest bajecznie prosta, bo w zasadzie wystarczy jeden prosty czujnik laserowy, ktory poda czas pomiedzy dwoma nastepujacymi po sobie momentami przerwania wiazki laseru – i juz mamy odleglosc w mysl rozumienia luksemburskiego kodeksu drogowego. To dla policji. A dla nas? Jesli nie zdrowy rozsadek, to:

1) dobra miarka w oku
2) umiejetnosc szybkiego przeliczenia odleglosci na czas wg wzoru:

T=3,6*S/V gdzie:

T = czas jaki potrzebujemy, zeby stuknac sie z wyprzedzajacym nas gosciem
S = droga (w metrach) jaka na oko dzieli nas od sciganego autka
V = predkosc chwilowa naszego bolida odczytana w danym momencie z cyferblatu.

Proste jak swinski ogon, nieprawdaz? 8)
MaWi
Posty: 3662
Rejestracja: 18-09-2006, 16:41

Post autor: MaWi »

jespere pisze:wiec wtedy dystans to 50m.
a dokladniej: 55,5 m. Trzeba byc precyzyjnym, bo te 5m to wiecej niz od tylnego zderzaka twojego auta do miejsca, w ktorym siedzisz ;)
marcin
Posty: 360
Rejestracja: 03-10-2006, 13:05
Lokalizacja: z lasu

Post autor: marcin »

jesli chodzi o GPS-a, to tez ciekawe rozwiazanie. Rozumiem, ze policja bedzie wyposazona w linijki i za kazdy centymetr wykroczenia bedzie wlepiala 50 euro... Jak oni doszli do takich wnioskow gdzie montowac GPS-a ? . To czy on przeszkadza w jezdzie czy nie jest sprawa indywidualna i powinien byc rozwiazany przez kierowce. Uwazam, ze duzo bardziej niebezpieczne sa montowane wewnatrz auta ponizej przedniej szyby, gdyz zamiast na droge gapimy sie w mapy ....

rozumiem, ze prawo ma w pewnym sensie wymuszac zdrowy rozsadek (np. zakaz rozmowy przez telefon komorkowy) ale tu chyba przesadzili, no chyba ze sie myle i niektorzy kierowcy na szybach montuja juz 20 calowe plasmy ...
ODPOWIEDZ