Badanie PISA w roku 2006: edukacja luksemburska do poprawki!
Badanie PISA w roku 2006: edukacja luksemburska do poprawki!
Uczniowie luksemburskich szkół średnich ponownie napisali test PISA (Programme for International Student Assessment) poniżej średniej krajów OECD. Jeśli chodzi o rozumowanie w naukach przyrodniczych, ocena była mierna. Jeśli chodzi o matematykę, ocena jest tylko niewiele poniżej średniej krajów OECD. W wynikach nie ma większych różnic między dziewczynkami i chłopcami. Wyjątek stanowi jedynie umiejętność czytania ze zrozumieniem – tu dziewczynki mają o wiele lepsze wyniki.
W testach PISA 2006 skupiono się przede wszystkim na badaniu umiejętności rozumowania w naukach przyrodniczych. Wiadomości sprawdzano w następujących obszarach: „żywe systemy", "systemy fizyczne" i "Ziemia i Wszechświat". Podczas gdy uczniowie jako tako rozwiązali zadania z biologii, pozostałe dwa obszary wypadły mniej zadowalająco.
Wyniki badań sugerują również przyczyny złych wyników Luksemburga. Szkoły w Wielkim Księstwie mają za zadanie zintegrowanie dużego udziału (jednej trzeciej) obcokrajowców w klasach. Wśród nieluksemburczyków większy jest także liczba uczniów z rodzin gorzej wykształconych głównie z rodzin robotniczych. Stąd nie dziwi różnica miedzy tutejszymi uczniami a imigrantami. Wniosek niestety jest taki, że system luksemburski szczególnie źle obchodzi się z różnicami kulturowymi – konstatują pracownicy Ministerstwa Oświaty. Co ciekawsze takie uzasadnienie zupełnie nie sprawdza się w przypadku krajów, które zajęły w teście wysoko notowane pozycje. Tak w Finlandii jak i w Kanadzie dzieci obcokrajowców osiągnęły podobne wyniki jak rdzenni mieszkańcy tych krajów.
Pani Minister Mady Delvaux-Stehres komentuje bez euforii: "W polityce oświatowej cuda się nie zdarzają". Temu, że Luksemburg tak słabo wypadł nie są winne pojedyncze szkoły. Badanie pokazało, ze poziom nauczania jest jednakowy w prawie wszystkich luksemburskich liceach. "Przyczyną słabej wydajności są błędy systemowe", mówiła pani minister. Jako środek zaradczy ministerstwo proponuje żeby więcej wagi przywiązywać do kompetencji uczniów, a punkt ciężkości w nauce języków przenieść na konwersację oraz unikać dużej rotacji nauczycieli w klasach. Odpowiedni projekt pilotażowy w sześciu liceach pokazał, że takie rozwiązanie może przynieść owoce.
W odpowiedzi na wyniki badania Pisa 2006, Ministerstwo Oświaty wprowadzi od następnego roku szkolnego jednolity przedmiot "nauki przyrodnicze", który to w siódmej klasie poszerzy i zastąpi zajęcia z biologii. "W niższych klasach szkoły średniej przeznacza się tylko niewiele godzin na nauki przyrodnicze", mówiła, Delvaux-Stehres. Ile godzin tygodniowo będzie przeznaczonych na nowy przedmiot i kosztem jakiego innego przedmiotu, pozostaje jeszcze kwestią otwartą.
W badaniu Pisa wzięli udział w Luksemburgu wszyscy 15-letni uczniowie liceów, z wyjątkiem uczniów Szkoły Europejskiej i francuskiego liceum Lycée Vauban. Łącznie w badaniu wzięło udział 275 000 uczniów z 57 rozwiniętych krajów świata. Najlepsze wyniki osiągnęli uczniowie z Finlandii, Kanady i Holandii, najgorsze wyniki uczniowie z Rumunii, Bułgarii i Czarnogóry.
Źródło: www.wort.lu
Polska miała w każdej kategorii lepsze wyniki od Luksemburga, aczkolwiek niestety w kategorii rozumowania w naukach przyrodniczych i matematyki również nie przekroczyła średniej OECD, co udało jej się w kategorii czytania ze zrozumieniem.
Interesujące podsumowanie na temat Polski: http://ien.pl/index.php/archives/596,
Obszerne opracowanie Ministerstwa Edukacji Narodowej:
http://www.men.gov.pl/oswiata/biezace/p ... A_2006.pdf
W testach PISA 2006 skupiono się przede wszystkim na badaniu umiejętności rozumowania w naukach przyrodniczych. Wiadomości sprawdzano w następujących obszarach: „żywe systemy", "systemy fizyczne" i "Ziemia i Wszechświat". Podczas gdy uczniowie jako tako rozwiązali zadania z biologii, pozostałe dwa obszary wypadły mniej zadowalająco.
Wyniki badań sugerują również przyczyny złych wyników Luksemburga. Szkoły w Wielkim Księstwie mają za zadanie zintegrowanie dużego udziału (jednej trzeciej) obcokrajowców w klasach. Wśród nieluksemburczyków większy jest także liczba uczniów z rodzin gorzej wykształconych głównie z rodzin robotniczych. Stąd nie dziwi różnica miedzy tutejszymi uczniami a imigrantami. Wniosek niestety jest taki, że system luksemburski szczególnie źle obchodzi się z różnicami kulturowymi – konstatują pracownicy Ministerstwa Oświaty. Co ciekawsze takie uzasadnienie zupełnie nie sprawdza się w przypadku krajów, które zajęły w teście wysoko notowane pozycje. Tak w Finlandii jak i w Kanadzie dzieci obcokrajowców osiągnęły podobne wyniki jak rdzenni mieszkańcy tych krajów.
Pani Minister Mady Delvaux-Stehres komentuje bez euforii: "W polityce oświatowej cuda się nie zdarzają". Temu, że Luksemburg tak słabo wypadł nie są winne pojedyncze szkoły. Badanie pokazało, ze poziom nauczania jest jednakowy w prawie wszystkich luksemburskich liceach. "Przyczyną słabej wydajności są błędy systemowe", mówiła pani minister. Jako środek zaradczy ministerstwo proponuje żeby więcej wagi przywiązywać do kompetencji uczniów, a punkt ciężkości w nauce języków przenieść na konwersację oraz unikać dużej rotacji nauczycieli w klasach. Odpowiedni projekt pilotażowy w sześciu liceach pokazał, że takie rozwiązanie może przynieść owoce.
W odpowiedzi na wyniki badania Pisa 2006, Ministerstwo Oświaty wprowadzi od następnego roku szkolnego jednolity przedmiot "nauki przyrodnicze", który to w siódmej klasie poszerzy i zastąpi zajęcia z biologii. "W niższych klasach szkoły średniej przeznacza się tylko niewiele godzin na nauki przyrodnicze", mówiła, Delvaux-Stehres. Ile godzin tygodniowo będzie przeznaczonych na nowy przedmiot i kosztem jakiego innego przedmiotu, pozostaje jeszcze kwestią otwartą.
W badaniu Pisa wzięli udział w Luksemburgu wszyscy 15-letni uczniowie liceów, z wyjątkiem uczniów Szkoły Europejskiej i francuskiego liceum Lycée Vauban. Łącznie w badaniu wzięło udział 275 000 uczniów z 57 rozwiniętych krajów świata. Najlepsze wyniki osiągnęli uczniowie z Finlandii, Kanady i Holandii, najgorsze wyniki uczniowie z Rumunii, Bułgarii i Czarnogóry.
Źródło: www.wort.lu
Polska miała w każdej kategorii lepsze wyniki od Luksemburga, aczkolwiek niestety w kategorii rozumowania w naukach przyrodniczych i matematyki również nie przekroczyła średniej OECD, co udało jej się w kategorii czytania ze zrozumieniem.
Interesujące podsumowanie na temat Polski: http://ien.pl/index.php/archives/596,
Obszerne opracowanie Ministerstwa Edukacji Narodowej:
http://www.men.gov.pl/oswiata/biezace/p ... A_2006.pdf
- Załączniki
-
- PISA2006.jpg (10.46 KiB) Przejrzano 5218 razy
-
- Porównanie krajów OECD – diagram za wort.lu
- PISA-Studie2007.jpg (47.74 KiB) Przejrzano 5414 razy
~–~–~–~–~
Redakcja
Redakcja
Zapewne dlatego, że nie podlegają one luksemburskim władzom oświatowym a program ustalają niezależnie od programu luksemburskiego. W Pisie oceniane są narodowe systemy oświatowe i to jakie wyniki produkują.siemowit pisze:Ciekawe, dlaczego SE i liceum francuskie nie brały udziału w testach? Czyżby dyrekcje obwiały się wyników?
- kajapapaja
- Posty: 1875
- Rejestracja: 26-09-2006, 07:35
- Lokalizacja: Opole
a co? masz jakieś wątpliwości co do prpgramu nauczania w SE (lub raczej EE)?
Jakby ktoś nie wiedział, to ta luksemburska placówka jest najstarszą szkołą (pomimo, że budynek juz inny) i od zawsze była stawiana za wzór wszystkim narodowym systemom nauczania
Jakby ktoś nie wiedział, to ta luksemburska placówka jest najstarszą szkołą (pomimo, że budynek juz inny) i od zawsze była stawiana za wzór wszystkim narodowym systemom nauczania
===============================
"Education is an admirable thing, but it is well to remember from time to time that nothing that is worth knowing can be taught." - Oscar Wilde
===============================
eurokraci.eu
"Education is an admirable thing, but it is well to remember from time to time that nothing that is worth knowing can be taught." - Oscar Wilde
===============================
eurokraci.eu
- kajapapaja
- Posty: 1875
- Rejestracja: 26-09-2006, 07:35
- Lokalizacja: Opole
ten znowu szuka sposobu do kłótni!
jak ci się nie podoba, todlaczego nie zapiszesz dziecka do innej szkoły? przymusus nie ma...
jak ci się nie podoba, todlaczego nie zapiszesz dziecka do innej szkoły? przymusus nie ma...
===============================
"Education is an admirable thing, but it is well to remember from time to time that nothing that is worth knowing can be taught." - Oscar Wilde
===============================
eurokraci.eu
"Education is an admirable thing, but it is well to remember from time to time that nothing that is worth knowing can be taught." - Oscar Wilde
===============================
eurokraci.eu
- kajapapaja
- Posty: 1875
- Rejestracja: 26-09-2006, 07:35
- Lokalizacja: Opole