Opony zimowe obowiązkowe w Luksemburgu

Awatar użytkownika
Redakcja
Posty: 3226
Rejestracja: 16-10-2006, 23:03
Lokalizacja: stąd i zowąd

Opony zimowe obowiązkowe w Luksemburgu

Post autor: Redakcja »

Będąca przedmiotem licznych konsultacji i debat nowelizacja kodeksu drogowego w jego części dotyczącej obowiązku zakładania opon zimowych weszła kilka dni temu w życie. Wg nowej legislacji od 1 października br. samochód musi być wyposażony w opony zimowe niezależnie od pory roku, zależnie natomiast od warunków drogowych. Jazda na oponach letnich po drodze oblodzonej, pokrytej śniegiem lub podczas gołoledzi czy opadów śniegu grozić będzie teraz w Luksemburgu nie tylko poślizgiem, ale także mandatem w wys. 74 euro. Dozwolone jest natomiast poruszanie się w warunkach zimowych pojazdem wyposażonym w opony całoroczne, jak też każde inne oznaczone symbolami "MS", "M+S" lub M&S".

Przepis ten nie będzie dotyczyć traktorów, pojazdów wojskowych oraz samochodów policyjnych (sic!) i służb celnych.
Załączniki
opony-zimowe.jpg
opony-zimowe.jpg (14.83 KiB) Przejrzano 7486 razy
Ostatnio zmieniony 01-01-1970, 01:00 przez Redakcja, łącznie zmieniany 1 raz.
~~~~~
Redakcja
Ilona Matylska
Posty: 27
Rejestracja: 19-09-2012, 16:14
Lokalizacja: Watrange

Post autor: Ilona Matylska »

Sluchajcie moze mi ktos powiedziec gdzie moge oddac stary samochod na szrot i naturalnie dostac pare euro??? Bo nieman pojecia gdzie.
MaWi
Posty: 3662
Rejestracja: 18-09-2006, 16:41

Post autor: MaWi »

Ilona Matylska pisze:Sluchajcie moze mi ktos powiedziec gdzie moge oddac stary samochod na szrot i naturalnie dostac pare euro??? Bo nieman pojecia gdzie.
Na przyklad w Trewirze na Luxemburger Strasse
gabrjel
Posty: 1654
Rejestracja: 10-01-2008, 11:22
Lokalizacja: profil nieaktywny

Post autor: gabrjel »

Dla jasności

Auta muszą mieć opony zimowe od 1 października JEŚLI WYSTĘPUJE ŚNIEG, LÓD...
Nie dajmy się zwariować, 1 października przecież byłoby oblężenie sklepów oponiarskich i wulkanizacji...

Jak popada i ktoś będzie miał opony letnie to wsiądzie do autobusu albo na Veloha bez zimówek :)

Jeśli popada 30 września - no to nikt mandatu nie da....
"Bądź uroczy dla swoich wrogów, nic ich bardziej nie złości."
MaWi
Posty: 3662
Rejestracja: 18-09-2006, 16:41

Post autor: MaWi »

gabrjel pisze:Auta muszą mieć opony zimowe od 1 października JEŚLI WYSTĘPUJE ŚNIEG, LÓD...
Hm... a czy powyzej jest napisane inaczej? <bezradny>
Awatar użytkownika
jespere
Posty: 1503
Rejestracja: 26-09-2006, 14:33
Lokalizacja: z melmac

Post autor: jespere »

Zarysowala sie nowa tendencja oponiarska. Coraz wiecej ludzi jezdzi caly rok na zimowkach nie zwracajac uwagi na to, ze nawet przy +10 w czasie deszczu lepiej miec dobre opony letnie niz zimowki. Co ciekawe jezdzenie na zimowkach w lecie nie jest w zaden sposob sciagane.

Te pojazdy, do ktorych nie ma opon zimowych, to na pewno nie scigacze autostradowe - chodzi tu o pojazdy specjalne - dzwigi, pojazdy opancerzone do lamania strajkow itd.

Z obowiazku wymiany opon na zimowe sa za to zwolnione skutery, motocykle i rowery :).
Awatar użytkownika
wilqs72
Posty: 749
Rejestracja: 26-09-2006, 08:45
Lokalizacja: Zittig

Post autor: wilqs72 »

jespere pisze:Zarysowala sie nowa tendencja oponiarska. Coraz wiecej ludzi jezdzi caly rok na zimowkach nie zwracajac uwagi na to, ze nawet przy +10 w czasie deszczu lepiej miec dobre opony letnie niz zimowki. Co ciekawe jezdzenie na zimowkach w lecie nie jest w zaden sposob sciagane.
I być może jest to koncepcja słuszna - bo z tego co dowiedziałem się od zaznajomionej policjantki opony zimowe są wymagane przez cały rok, jeśli jeździmy w warunkach zimowych, czyli jeśli nawet w czerwcu spadnie śnieg i ściśnie mróz - musimy przywdziać zimowe kapcie, lub zostawić samochód w garażu; data 1 października jest wyłącznie datą wejścia przepisu w życie
"It is better to keep your mouth shut and appear stupid than to open it and remove all doubt."
Mark Twain
Borys
Posty: 1332
Rejestracja: 14-07-2007, 20:17
Lokalizacja: OBYWATEL EUROPY

Post autor: Borys »

jespere pisze:...nie zwracajac uwagi na to, ze nawet przy +10 w czasie deszczu lepiej miec dobre opony letnie niz zimowki.
A kolega skad takie rewelacje posiada ?
Ura Bura Szef Podwóra
Awatar użytkownika
j23
Posty: 220
Rejestracja: 19-10-2006, 08:18
Lokalizacja: Lux

Post autor: j23 »

W kazdej wsi o tym mowia. Na zimowkach na nieosniezonej szosie droga hamowania jest ok 10% dluzsza. Nawet w zimie bo jak jedziesz dosyc dlugo to opony sie podgrzewaja od ciaglego wyginania.
zzz
Posty: 382
Rejestracja: 15-11-2011, 10:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: zzz »

wilqs72 pisze:data 1 października jest wyłącznie datą wejścia przepisu w życie
Hm... no właśnie tak mnie zawsze zastanawiało - wszędzie trąbią, że od 1 października obowiązkowe zimówki, ale nigdy nie mówili do kiedy. Przecież to zupełnie bez sensu. Pamiętam, jak w zeszłym roku była taka akcja w PL, że nagle w drugim tygodniu października zasypało cały Kraków (śniegiem - oczywiście). Przez kilka dni zima na całego, mrozy, zaspy, kolejki u wulkanizatorów itd. Minął tydzień i znowu była złota jesień, cieplutko, słoneczko. I do tej pory się zastanawiam, czy lepiej było przejeździć ten tydzień w śniegu na letnich, czy kolejne 2 tygodnie na zimówkach przy 20 stopniach.

A jak jest tutaj z oponami "całorocznymi"? Czy prawo uznaje, że takie też wystarczą w przypadku opadów śniegu?
Awatar użytkownika
wilqs72
Posty: 749
Rejestracja: 26-09-2006, 08:45
Lokalizacja: Zittig

Post autor: wilqs72 »

zzz pisze:A jak jest tutaj z oponami "całorocznymi"? Czy prawo uznaje, że takie też wystarczą w przypadku opadów śniegu?
Uznaje - opony muszą mieć oznaczenie M+S (a takie mają zarówno opony zimowe jak i całoroczne)
"It is better to keep your mouth shut and appear stupid than to open it and remove all doubt."
Mark Twain
MaWi
Posty: 3662
Rejestracja: 18-09-2006, 16:41

Post autor: MaWi »

zzz pisze:A jak jest tutaj z oponami "całorocznymi"? Czy prawo uznaje, że takie też wystarczą w przypadku opadów śniegu?
Redakcja pisze:Dozwolone jest natomiast poruszanie się w warunkach zimowych pojazdem wyposażonym w opony całoroczne, jak też każde inne oznaczone symbolami "MS", "M+S" lub M&S".
Zdaje sie, ze tresc artykulu sama w sobie przestala w ogole miec jakiekolwiek znaczenie <mrgreen> A moze zbyt trudnym jezykiem napisany? <roll>
Patryk_MAY
Posty: 12
Rejestracja: 11-03-2012, 12:49
Lokalizacja: Ettelbruck

Post autor: Patryk_MAY »

Borys pisze:
jespere pisze:...nie zwracajac uwagi na to, ze nawet przy +10 w czasie deszczu lepiej miec dobre opony letnie niz zimowki.
A kolega skad takie rewelacje posiada ?
Poszperaj w internecie to znajdziesz więcej na ten temat. Z tego co pamiętam to nawet przy niższych temperaturach jak +3C opona letnia już spisuje się lepiej niż zimowa.

np.tu:
http://www.opony.com.pl/artykul/7-stopn ... we/?id=143
Borys
Posty: 1332
Rejestracja: 14-07-2007, 20:17
Lokalizacja: OBYWATEL EUROPY

Post autor: Borys »

Patryk_MAY pisze:
Borys pisze:
jespere pisze:...nie zwracajac uwagi na to, ze nawet przy +10 w czasie deszczu lepiej miec dobre opony letnie niz zimowki.
A kolega skad takie rewelacje posiada ?
Poszperaj w internecie to znajdziesz więcej na ten temat. Z tego co pamiętam to nawet przy niższych temperaturach jak +3C opona letnia już spisuje się lepiej niż zimowa.

np.tu:
http://www.opony.com.pl/artykul/7-stopn ... we/?id=143
Kolego - dla mnie internet nie jest wykladnikiem, tutaj moze napisac kazdy i na dodatek co chce. Ale jak juz przeczytac co pisza, np tam gdzie podales linke to widze na ten przyklad :


Dobór opon ma znaczenie
Wśród opon zimowych znane są modele, które doskonale radzą sobie na suchej nawierzchni przy temperaturach do 10 stopni, natomiast wśród opon letnich są takie, które nawet w okolicach zera spisują się przyzwoicie.
Z czego to wynika? W składzie mieszanki opon zimowych stosuje się krzemionkę, która powoduje, że opona utrzymuje swoją elastyczność w niskich temperaturach. Krzemionka, nie tylko nie pozwala gumie stwardnieć – obniża ona również opory toczenia. Z tego właśnie powodu, krzemionkę stosuje się również w niektórych oponach letnich. I takie opony, z dużą dozą krzemionki, w temperaturach około 7 stopni wciąż będą zachowywały względną przyczepność.
W przypadku opon zimowych decydujące znaczenie ma rzeźba bieżnika. Im mniej agresywna rzeźba bieżnika, z mniejszą ilością nacięć lamelkowych, tym lepsze osiągi opona zimowa będzie wykazywała w temperaturach dodatnich.


Ja bardzo bylem zaskoczony tym co napisal Jespere, a wtorowal mu agent j23 i Ty sam. Nie patrze na wyniki testow tylko jezdze, srednio-duzo mozna powiedziec, moze nie jestem jakims tam wybitnym kierowca ale w miare dobrze czuje auto i zauwazylem ze np moje wezsze zimowki lepiej trzymaja moje auto na zakretach ( w obecynch warunkach czyli raz mokro, raz sucho a temp pomiedzy 4 a 15 stopni Celsjusza ) niz szersze nieco letnie opony ( dodac nalezy iz wciaz w dobrym sa stanie a nie zjechane lyse ;) ) na ktorych te same zakrety juz powodowaly male i jeszcze ( na moje szczescie ) kontrolowane poslizgi. Tak wiec mowta co chceta ja wciaz upieram sie przy swoim.

Oczywiscie nie jestem w stanie zmierzyc drogi hamowania i tego na codzien nie testuje, rowniez chcialem nadmienic za zachowuje w tym przypadku prawo do tego by sie mylic i to Wy moze macie wszyscy racje, niemniej, zmienilem opony na zimowe kilka dni temu ( wcale nie z powodu nowego przepisu ) i uwazam to za sluszne.

HOUK :D
Ura Bura Szef Podwóra
Awatar użytkownika
bamaza42
Posty: 4441
Rejestracja: 26-09-2006, 15:57
Lokalizacja: Gdansk/Luxembourg

Post autor: bamaza42 »

z chyba wiarygodnego zrodla - osoby, ktora zajmowala sie researchem w znanej skadinand firmie Goodyear uslyszalam opinie, ze jezeli ktos chcialby jezdzic na 1 komplecie opon, to lepiej na zimowych niz na letnich....
ODPOWIEDZ