Kanał Centralny (Belgia), a w zasadzie kanały dwa

Te dalekie i te całkiem bliskie...
zb567
Posty: 210
Rejestracja: 10-10-2006, 10:25
Lokalizacja: Wroclaw / Walfer

Kanał Centralny (Belgia), a w zasadzie kanały dwa

Post autor: zb567 »

Od dawien dawna człowiek wykorzystywał rzeki jako arterie komunikacyjne. Niestety, rzeki mają to do siebie, że nie zawsze płyną w kierunku, w którym by sobie tego człowiek życzył. A że jest on istotą pomysłową, toteż rozpoczął budowę kanałów, które mają na celu uwolnić go od ograniczeń matki natury.

W najbliższym otoczeniu Luksemburga, a dokładnie w Belgii (prowincja Hainaut) wybudowany został olbrzymi Kanał Centralny (Canal du Centre), a tak naprawdę to dwa kanały centralne – Historyczny (Canal Historique du Centre), który powstał w latach 1888–1917, oraz Współczesny, czyli właściwy Canal du Centre (zastępujący niejako historyczny), który oddano do użytku parę lat temu. Nadmienić jeszcze trzeba, iż Kanał Historyczny od roku 1997 figuruje na liście światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO.

Kanałów ci w Europie dostatek, nawet w Luksemburgu by się chyba jakieś znalazły. Po co więc wybierać się do Belgii, aby obejrzeć rzeczone kanały? Ich główną atrakcją są windy przenoszące statki, jako że różnica poziomów pomiędzy poszczególnymi odcinkami kanałów wynosi nawet 73,15 metra. Statek, o maksymalnej wyporności 2000 ton, bądź grupa statków wpływają do tejże windy, aby następnie – w zależności od kierunku podróży – zostać podniesionym/opuszczonym o kilkadziesiąt metrów. Nieźle, prawda :D. Dodajmy, iż winda + statki + woda ważą – bagatela – 200 000 ton.

Gdzie się to ustrojstwo znajduje dokładnie? Jedziemy autostradą A4 w kierunku Brukseli. Za Namur skręcamy w lewo w A15 (kierunek Charleroi, Mons). Następnie mamy dwie opcje, opisane poniżej.

Opcja pierwsza.
Jedziemy do zjazdu nr 20, potem w lewo i kierujemy się na Ascenseur hydraulique no 1 bądź na Cantine Italiens (Houdeng-Goegnies). Znajdujemy miejsce parkingowe i ruszamy na spacer wzdłuż Kanału Historycznego. Trasa spacerowa biegnie po jego obu stronach, jednak polecam stronę prawą, alias północną, gdyż to właśnie tam znajdują się tablice informacyjne, także po angielsku :D. Trasę o długości 12 km można pokonać pieszo, rowerem, wrotkami, a także z wózkiem dziecięcym.

Na zakończenie trasy dojdziemy do kanału współczesnego, a dokładnie do Ascenseur functionaire de Strepy-Thieu, którą to koniecznie trzeba zwiedzić, aby zobaczyć, jak te 200 000 ton jest puszczane w ruch. Ale to nie wszystko! Polecam wizytę w okolicach odpowiedniej godziny (patrz poniżej), tak aby załapać się na wycieczkę stateczkiem spacerowym. Wtedy można będzie zobaczyć, jak widna ta funkcjonuje w praktyce, gdyż razem ze stateczkiem wpłyniemy do niej i zostaniemy przewiezieni w dół bądź w górę.

Otwarte: Niedziele, od 03/02 do 25/11
Statek: 11.30, 13.45, 15.15 oraz 16.45
Bilet: 9 euro (zwiedzanie + statek)
Internet: www.strepy-thieu.be

Opcja druga.
Jedziemy do zjazdu numer 21, a potem patrz akapit drugi opcji pierwszej :-)).

Niezależnie od opcji

Polecam pokręcić się autkiem po okolicy, tak aby obejrzeć sobie Kanał Współczesny od spodu... Tak, tak – momentami biegnie on jak wiadukt, na potężnych betonowych filarach, pod którymi można przejechać.

Jeśli komuś byłoby mało wrażeń, to w najbliższej okolicy (20 km) może odwiedzić:
  • Chateau Fort d'Ecaussinnes-Lalaing
    Domaine du Chateau de Seneffe
    Site Minier du Bois-du-Lac.
Ostatnio zmieniony 07-10-2007, 21:09 przez zb567, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
dslonce
Posty: 591
Rejestracja: 02-10-2006, 18:39
Lokalizacja: LU

Post autor: dslonce »

zb567 pisze:który powstał w latach 1988–1917
cofal sie w czasie? czy tez chodzi o lata p.n.e. ;)
dag
zb567
Posty: 210
Rejestracja: 10-10-2006, 10:25
Lokalizacja: Wroclaw / Walfer

Post autor: zb567 »

Wreszcie dowod ze ktos czyta uwaznie moje wypociny :-)

Dzieki za korekte - juz poprawilem :-))
ODPOWIEDZ