Strona 1 z 1

Edukacja w Luksemburgu wg raportu OECD

: 20-09-2007, 10:44
autor: Redakcja
OECD opublikowało kolejną edycję raportu „Spojrzenie na edukację”. Analizie poddano takie czynniki jak m.in. poziom wykształcenia dorosłej populacji krajów OECD, wysokość wydatków na edukację, wysokość wynagrodzeń nauczycieli, stopień skolaryzacji, wielkość klas. W wielu kategoriach Luksemburg znajduje się w czołówce, a w niektórych jest nawet na pierwszym miejscu.

Według szacunków OECD, poziom wykształcenia dorosłych mieszkańców Luksemburga odpowiada średniej dla krajów UE-19 - 70% osób ma wykształcenie ponadpodstawowe, a 27% wykształcenie uniwersyteckie (w UE, odpowiednio – 73% i 24%). W Luksemburgu, podobnie jak w większości krajów OECD, wśród absolwentów szkół średnich (w tym techników) jest więcej kobiet niż mężczyzn: ta różnica wynosi ponad 10 punktów procentowych.

Jeżeli chodzi o wysokość wydatków na edukację, Luksemburg plasuje się na pierwszym miejscu – średnio 205 tys. USD na ucznia przez cały okres trwania nauki w szkole podstawowej i średniej. Na drugim miejscu jest Szwajcaria z 133 tys. USD. Wydatki na szkolnictwo w Luksemburgu stanowią 9,1 % całości wydatków publicznych i 3,8 % PKB, co odpowiada średniej w krajach OECD. Dla porównania, w Belgii i we Francji jest to 4,1% PKB.

Luksemburg zajmuje pierwsze miejsce również pod względem wysokości wynagrodzeń nauczycieli, którzy pod koniec kariery zawodowej w szkołach ponadpodstawowych mogą liczyć na pensję rzędu 108 158 EUR (rocznie), podczas gdy średnia w krajach OECD wynosi 45 550 EUR.

Kolejnym wskaźnikiem rozpatrywanym przez OECD jest stopień skolaryzacji dzieci w wieku 15-19 lat. Pod względem Luksemburg, z niewiele ponad 72% (w porównaniu do średniej w krajach OECD wynoszącej 82%), ma jeden z najgorszych wyników; za nim są tylko Izrael, Meksyk i Turcja. Również w klasyfikacji pod względem stopnia skolaryzacji młodzieży w wieku 20-29 lat Luksemburg jest czerwoną latarnią z 6% (średnia OECD – 25%). Te kiepskie wyniki można jednak wyjaśnić tym, że w tej klasyfikacji nie uwzględniono osób uczących się lub studiujących za granicą.

Luksemburg wyróżnia się natomiast pod względem poziomu nauczania języków obcych w szkole. Czas poświęcany na naukę tych języków stanowi 46% ogólnego czasu przeznaczonego na naukę przedmiotów obowiązkowych przez uczniów w wieku 9-11 lat, i 42% - przez dzieci w wieku 12-14 lat. Dla porównania, w Anglii, Australii, Japonii i Meksyku jest to zaledwie 1%.

Kolejnym wskaźnikiem, który według OECD wpływa na poziom nauczania, jest wielkość klas. Pod tym względem w Luksemburg może się pochwalić najniższym wskaźnikiem wśród krajów OECD – średnia liczba uczniów w klasie w szkole podstawowej wynosi 15,8 (średnia OECD to 21,5).

Pełny tekst raportu można znaleźć w Internecie pod TYM adresem.