REJESTRACJA SAMOCHODU HISTORYCZNEGO W LUKSEMBURGU
: 18-08-2009, 17:45
Witajcie
Jak juz wczesniej wspominalem , w innych postach , nosze sie z zamiarem podjecia wyzwania jakim jest przerejestrowanie moich Polskich Fiatow 125p na luksemburskie rejestracje.
W zwiazku z powyzszym udalem sie do Sandweiler by zaczerpnac informacji u samego zrodla co okazalo sie pudlem !
W okienku INFORMACJA siedzial mlody mezczyzna w koszulce polo z logo jakiegos IRISH asociation tak wiec niesmialo zagadnalem czy moge z nim rozmawiac po angeilsku bo ulatwi mi to zrozumienie odpowiedzi na pytania ktore mam mu zamiar wlasnie zadac.
Pan oczywiscie przystal na jezyk angieslki zaczalem go przepytywac o procedure rejestracji oraz przepisy dotyczace pojazdow zabytkowych. Pan prawie automatycznie zaczal tlumaczyc mi sposob przerejstrowania ale okazal sie to byc najzwyklejszy sposob przerejestrowania samochodu na zwykle luksemburskie blachy.
Ten sposob , choc nie niemozliwy , jest dla mnie o tyle trudny do przeskoczenia ze jako zwykle auto moj kant musi spelnic wymogi techniczne ktore dla produktow FSO z Zerania sa praktycznie nie do spelnienia , ot chocby sila hamulca recznego , zaden 125p nie posiada tak mocnego recznego jaki jest wymagany przy przegladzie , w Polsce jest norma za kazdy diagnosta przymyka na to oko bo zdaje sobie sprawe ze nasze krajowe produkty wychodzace z F(abryki) S(samochodow) O(sobliwych) byly niejako skazane na wrodzone tego typu defekty.
Tlumacze wiec panu w okienku ze nie chodzi mi o zwykle przerejestrowanie a o rejestracje mojego kanta jako pojazd zabytkowy ( tu bodajze nazywany historycznym ) , wiem ze wyroznia sie on np innymi tablicami rejestracyjnymi , czarnymi z bialymi napisami ( tak jak w PRL od zdaje sie drugiej polowy lat siedemdziesiatych do konca lat 90 a nawet chyba poczatku pierwszego dziesieciolecia naszego wieku ).
Pan ten odparl iz owszem takie pojazdy istnieja ale ze musza miec tzw pierwsza date rejestracji sprzed stycznia 1950 roku !
Zdebialem, bo widzialem samochody z lat 70 zeszlego wieku z takimi rejestracjami , wiec draze temat , po czym leniwie pan z okienka ruszyl w kierunku duzych i ciezkich klaserow szukajac informacji.
Jedyne co znalazl to wzor jak taka rejestracja wyglada i zapis o wymogu daty pierwszej rejestracji jaka okazala sie byc " SPRZED 01.01.1974 roku " co juz zaczyna rzucac inne swiatlo na cala sprawe bo przynajmniej jeden z moich kantow spelnia ten warunek.
Niestety wiecej ten pan juz nic nie znalazl a wiem ze istnieje jeszcze kupa innych zasad jesli idzie o pojazdy zabytkowe/historyczne.
Np w gre wchodzi wieczysty przeglad techniczny podczas procesu rejestracji ktory robiony jest tylko raz przy uzyciu wszelakich norm jakie byly wymagane w roku produkcji samochodu , potem zas jestesmy zobligowani przez prawo utrzymywac pojazd w nalezytym stanie technicznym jak i wizualnym.
W Polsce np , by moc wyjechac samochodem zabytkowym poza granice kraju nalezy najpierw uzyskac zgode konserwatora zabytkow , czy tutaj jest tak samo ?
Czy mam szanse na tablice "historyczne" tzw personalizowane czyli np o tresci : " 125p " albo " PF 125p " ??
Lub np 1973 , 1974 , 1976 - nawiazujace do lat produkcji moich samochodow ?
Czy tez np 1300 , 1500 , 1600 , 1800 nawiazujace do pojemnosci ich silnikow ?
Wiem ze sa korzysci w przypadku ubezpieczenia OC ale jakie ?? W PL na ten przyklad zostajemy zwolnieni z obowiazku ciaglosci OC i mozemy je wykupic chocby tylko na miesiac , wtedy kiedy mamy zamiar poruszac sie naszym zabytkiem po drogach publicznych , natomiast jesli planujemy np remont 5 letni to nie musimy placic zbednego ubezpieczenia. Ubezpieczalnie natomiast wychadza z gestem w kierunku wlascicieli offerujac jakies extra znizki niezalezne od % za bezszkodowa jazde.
Na te pytania niestety nie uzyskalem odpowiedzi w Sandweiler , na pytanie gdzie znajde zapisy prawne , pan uprzejmie odpowiedzial ze w internecie na stronie : WWW.LEGILUX.LU
Tu, w koncu , dochodze do sedna mojego postu , czy znajdzie sie ktos kto umie dosc sprawnie poruszac sie po tej stronie i wynajdzie mi przepisy dotyczace powyzszych pytan , generalnie zasad dotyczacych rejestracji i pozniejszego utrzymania samochodu historycznego w Luksemburgu ?
Poniewaz moj francuski jest jednak w powijakach to mi niezmiernie trudno zmierzyc sie z ta strona.
Bede bardzo wdzieczny za pomoc w odnalezieniu odpowiednich paragrafow , nie prosze o tlumaczenie ( choc bede postokroc zobowiazany ) wazne bym mial wlasciwe zapisy a dalej juz bede je sobie na wlasna reke studiowal i tlumaczyl by moc zmierzyc sie z zadaniem jakim jest/bedzie operacja pod kryptonimem : " MASOWY EXPORT FIATA 125p DO LUXEMBURGA ".
Jak juz wczesniej wspominalem , w innych postach , nosze sie z zamiarem podjecia wyzwania jakim jest przerejestrowanie moich Polskich Fiatow 125p na luksemburskie rejestracje.
W zwiazku z powyzszym udalem sie do Sandweiler by zaczerpnac informacji u samego zrodla co okazalo sie pudlem !
W okienku INFORMACJA siedzial mlody mezczyzna w koszulce polo z logo jakiegos IRISH asociation tak wiec niesmialo zagadnalem czy moge z nim rozmawiac po angeilsku bo ulatwi mi to zrozumienie odpowiedzi na pytania ktore mam mu zamiar wlasnie zadac.
Pan oczywiscie przystal na jezyk angieslki zaczalem go przepytywac o procedure rejestracji oraz przepisy dotyczace pojazdow zabytkowych. Pan prawie automatycznie zaczal tlumaczyc mi sposob przerejstrowania ale okazal sie to byc najzwyklejszy sposob przerejestrowania samochodu na zwykle luksemburskie blachy.
Ten sposob , choc nie niemozliwy , jest dla mnie o tyle trudny do przeskoczenia ze jako zwykle auto moj kant musi spelnic wymogi techniczne ktore dla produktow FSO z Zerania sa praktycznie nie do spelnienia , ot chocby sila hamulca recznego , zaden 125p nie posiada tak mocnego recznego jaki jest wymagany przy przegladzie , w Polsce jest norma za kazdy diagnosta przymyka na to oko bo zdaje sobie sprawe ze nasze krajowe produkty wychodzace z F(abryki) S(samochodow) O(sobliwych) byly niejako skazane na wrodzone tego typu defekty.
Tlumacze wiec panu w okienku ze nie chodzi mi o zwykle przerejestrowanie a o rejestracje mojego kanta jako pojazd zabytkowy ( tu bodajze nazywany historycznym ) , wiem ze wyroznia sie on np innymi tablicami rejestracyjnymi , czarnymi z bialymi napisami ( tak jak w PRL od zdaje sie drugiej polowy lat siedemdziesiatych do konca lat 90 a nawet chyba poczatku pierwszego dziesieciolecia naszego wieku ).
Pan ten odparl iz owszem takie pojazdy istnieja ale ze musza miec tzw pierwsza date rejestracji sprzed stycznia 1950 roku !
Zdebialem, bo widzialem samochody z lat 70 zeszlego wieku z takimi rejestracjami , wiec draze temat , po czym leniwie pan z okienka ruszyl w kierunku duzych i ciezkich klaserow szukajac informacji.
Jedyne co znalazl to wzor jak taka rejestracja wyglada i zapis o wymogu daty pierwszej rejestracji jaka okazala sie byc " SPRZED 01.01.1974 roku " co juz zaczyna rzucac inne swiatlo na cala sprawe bo przynajmniej jeden z moich kantow spelnia ten warunek.
Niestety wiecej ten pan juz nic nie znalazl a wiem ze istnieje jeszcze kupa innych zasad jesli idzie o pojazdy zabytkowe/historyczne.
Np w gre wchodzi wieczysty przeglad techniczny podczas procesu rejestracji ktory robiony jest tylko raz przy uzyciu wszelakich norm jakie byly wymagane w roku produkcji samochodu , potem zas jestesmy zobligowani przez prawo utrzymywac pojazd w nalezytym stanie technicznym jak i wizualnym.
W Polsce np , by moc wyjechac samochodem zabytkowym poza granice kraju nalezy najpierw uzyskac zgode konserwatora zabytkow , czy tutaj jest tak samo ?
Czy mam szanse na tablice "historyczne" tzw personalizowane czyli np o tresci : " 125p " albo " PF 125p " ??
Lub np 1973 , 1974 , 1976 - nawiazujace do lat produkcji moich samochodow ?
Czy tez np 1300 , 1500 , 1600 , 1800 nawiazujace do pojemnosci ich silnikow ?
Wiem ze sa korzysci w przypadku ubezpieczenia OC ale jakie ?? W PL na ten przyklad zostajemy zwolnieni z obowiazku ciaglosci OC i mozemy je wykupic chocby tylko na miesiac , wtedy kiedy mamy zamiar poruszac sie naszym zabytkiem po drogach publicznych , natomiast jesli planujemy np remont 5 letni to nie musimy placic zbednego ubezpieczenia. Ubezpieczalnie natomiast wychadza z gestem w kierunku wlascicieli offerujac jakies extra znizki niezalezne od % za bezszkodowa jazde.
Na te pytania niestety nie uzyskalem odpowiedzi w Sandweiler , na pytanie gdzie znajde zapisy prawne , pan uprzejmie odpowiedzial ze w internecie na stronie : WWW.LEGILUX.LU
Tu, w koncu , dochodze do sedna mojego postu , czy znajdzie sie ktos kto umie dosc sprawnie poruszac sie po tej stronie i wynajdzie mi przepisy dotyczace powyzszych pytan , generalnie zasad dotyczacych rejestracji i pozniejszego utrzymania samochodu historycznego w Luksemburgu ?
Poniewaz moj francuski jest jednak w powijakach to mi niezmiernie trudno zmierzyc sie z ta strona.
Bede bardzo wdzieczny za pomoc w odnalezieniu odpowiednich paragrafow , nie prosze o tlumaczenie ( choc bede postokroc zobowiazany ) wazne bym mial wlasciwe zapisy a dalej juz bede je sobie na wlasna reke studiowal i tlumaczyl by moc zmierzyc sie z zadaniem jakim jest/bedzie operacja pod kryptonimem : " MASOWY EXPORT FIATA 125p DO LUXEMBURGA ".