Polska krajem geniuszy? :)
Moderator: LuxTeam
Polska krajem geniuszy? :)
Tyle narzekania na polska mlodziez, a tu prosze - w raporcie PISA okazuje sie, ze bija na glowe Francuzow i Niemcow, ze o Luksemburczykach taktownie nie wspomne ;-)
http://www.oecd.org/dataoecd/34/60/46619703.pdf
Strona 8 zawiera ranking, ktory mowi sam za siebie.
http://www.oecd.org/dataoecd/34/60/46619703.pdf
Strona 8 zawiera ranking, ktory mowi sam za siebie.
Mysle, ze gdyby do testow pisa dodano jakies testy z jezykow obcych, obraz zmienilby sie diametralnie. Kraje takie jak Belgia wprowadzaja jezyk obcy dopiero w liceum (!) Dzieci w Luxie niestety borykaja sie z problemem zmiany jezyka nauczania np matematyki - do tego stopnia, ze w pewnym momencie ucza sie pitagorasa jako tekstu po francusku, bo wczesniej matma byla po niemiecku.
Ciekawe, ze Finlandia od lat prowadzi w rankingu dzieki reformie szkolnictwa polegajacej na zerwaniu z tradycyjnym, niemieckim systemem szkolnym. M.in. zniesiono oceny i postawiono na chwalenie ucznia - czyli na wyciaganiu jego walorow - mocnych stron. Pochwala daje wiecej niz kara.
Tym nie mniej cieszy polski wynik.
Ciekawe, ze Finlandia od lat prowadzi w rankingu dzieki reformie szkolnictwa polegajacej na zerwaniu z tradycyjnym, niemieckim systemem szkolnym. M.in. zniesiono oceny i postawiono na chwalenie ucznia - czyli na wyciaganiu jego walorow - mocnych stron. Pochwala daje wiecej niz kara.
Tym nie mniej cieszy polski wynik.
Ja ze staty mialem doche, no, moze czworke, ale moze ktos z Eurostatu mnie poprawi jesli sie myle ;-)
Luxembourg on the overall reading scale: 472
Strona 10:
Across OECD countries, first-generation students – those who were born outside the country of assessment and who also have foreign-born parents – score, on average, 52 score points below students without an immigrant background. In New Zealand, Canada and Switzerland, 20% to 25% of students are from an immigrant background while the proportions are even higher in Liechtenstein (30%), Hong Kong-China (39%), Luxembourg (40%) and Qatar (46%). In Macao-China and Dubai (UAE), that percentage is at least 70%. There is no positive association between the size of the immigrant student population and average performance at the country or economy level, and there is also no relationship between the proportion of students with an immigrant background and the performance gaps between native and immigrant students. These findings contradict the assumption that high levels of immigration will inevitably lower the mean performance of school systems.
W pewnym uproszczeniu z prostego rownania 0.6x+0.4(x-52)=472 wynika ze:
Sredni wynik dla studentow pochodzenia nieimigranckiego = 493 (tj. srednia dla OECD)
Sredni wynik dla studentow pochodzenia imigranckiego = 441
Dodatkowo polecam tabelke na stronie 17 i wynik w kategorii: Percentage of students
in schools that transfer students to other schools due to low achievement, behavioural problems or special learning needs.
Jak dla mnie, to wylaniajacy sie obraz lokalnej edukacji jest tak rozwarstwiony, ze poslugiwanie sie kategoriami takimi jak srednia z calej populacji jest po prostu daremne. Ciekawe byloby porownanie dotyczace np. gornego kwartyla. Cos mi podpowiada, ze Luksemburg mogly nagle sie znalezc w czolowce stawki...
Luxembourg on the overall reading scale: 472
Strona 10:
Across OECD countries, first-generation students – those who were born outside the country of assessment and who also have foreign-born parents – score, on average, 52 score points below students without an immigrant background. In New Zealand, Canada and Switzerland, 20% to 25% of students are from an immigrant background while the proportions are even higher in Liechtenstein (30%), Hong Kong-China (39%), Luxembourg (40%) and Qatar (46%). In Macao-China and Dubai (UAE), that percentage is at least 70%. There is no positive association between the size of the immigrant student population and average performance at the country or economy level, and there is also no relationship between the proportion of students with an immigrant background and the performance gaps between native and immigrant students. These findings contradict the assumption that high levels of immigration will inevitably lower the mean performance of school systems.
W pewnym uproszczeniu z prostego rownania 0.6x+0.4(x-52)=472 wynika ze:
Sredni wynik dla studentow pochodzenia nieimigranckiego = 493 (tj. srednia dla OECD)
Sredni wynik dla studentow pochodzenia imigranckiego = 441
Dodatkowo polecam tabelke na stronie 17 i wynik w kategorii: Percentage of students
in schools that transfer students to other schools due to low achievement, behavioural problems or special learning needs.
Jak dla mnie, to wylaniajacy sie obraz lokalnej edukacji jest tak rozwarstwiony, ze poslugiwanie sie kategoriami takimi jak srednia z calej populacji jest po prostu daremne. Ciekawe byloby porownanie dotyczace np. gornego kwartyla. Cos mi podpowiada, ze Luksemburg mogly nagle sie znalezc w czolowce stawki...
Pogooglalem jeszcze i okazuje sie, ze pod haslem Luxembourg kryje sie nie system luksemburski, tylko caly rzeczony Luxembourg wraz ze szkolami prywatnymi i europejska. Czyli wiadomo jaka wartosc interpretacyjna ma ta srednia...
A wiecej mozna poczytac tu:
http://www.men.public.lu/actualites/201 ... index.html
A wiecej mozna poczytac tu:
http://www.men.public.lu/actualites/201 ... index.html
O problemach, ktore ujawnia PISA w Luksemburgu:
http://www.lequotidien.lu/politique-et- ... 17906.html
Problem wlasciwie nie dotyczy kwesti immigracji, ale bardziej roznic socjalnych.
W dzisiejszym spoleczenstwie te rzeczy nie sa ze soba powiazane, choc oczywiscie odsetek rodzin robotniczych (nizsze wykszatalcenie rodzicow, mniejsze aspiracje, mniejsze mozliwosci ksztalcenia itd...) wsrod immigrantow jest duzo wyzszy, niz wsrod rodowitych Luksemburczykow. W teorii wladze deklaruja walke w zakresie wyrownywania szans. W praktyce niestety jest inaczej - dokonuje sie segregacji uczniow przeznaczonych do Lycée Classique i tych do Lycée Technique. Ten podzial kieruje mlodych ludzi na okreslone tory i poglebia wspomniane wczesniej roznice spoleczne.
W dodatku podzialu dokonuja pojedynczy nauczyciele, a ich decyzje sa praktycznie nieodwolalne. Wielu z nich niestety podejmuje te decyzje nie tylko na podstawie wynikow w szkole, ale raczej na podstawie swoich upodoban rasowych. wiem, ze to mocne slowa, ale taka jest tutejsza rzeczywistosc.
http://www.lequotidien.lu/politique-et- ... 17906.html
Problem wlasciwie nie dotyczy kwesti immigracji, ale bardziej roznic socjalnych.
W dzisiejszym spoleczenstwie te rzeczy nie sa ze soba powiazane, choc oczywiscie odsetek rodzin robotniczych (nizsze wykszatalcenie rodzicow, mniejsze aspiracje, mniejsze mozliwosci ksztalcenia itd...) wsrod immigrantow jest duzo wyzszy, niz wsrod rodowitych Luksemburczykow. W teorii wladze deklaruja walke w zakresie wyrownywania szans. W praktyce niestety jest inaczej - dokonuje sie segregacji uczniow przeznaczonych do Lycée Classique i tych do Lycée Technique. Ten podzial kieruje mlodych ludzi na okreslone tory i poglebia wspomniane wczesniej roznice spoleczne.
W dodatku podzialu dokonuja pojedynczy nauczyciele, a ich decyzje sa praktycznie nieodwolalne. Wielu z nich niestety podejmuje te decyzje nie tylko na podstawie wynikow w szkole, ale raczej na podstawie swoich upodoban rasowych. wiem, ze to mocne slowa, ale taka jest tutejsza rzeczywistosc.
- kajapapaja
- Posty: 1875
- Rejestracja: 26-09-2006, 07:35
- Lokalizacja: Opole
jeśli rzeczywiście tak jest, to szkoła europejska zawyża średnią luksemburską, dzięki czemu nie wyglada to aż tak żałośniefelo pisze:tylko caly rzeczony Luxembourg wraz ze szkolami prywatnymi i europejska. Czyli wiadomo jaka wartosc interpretacyjna ma ta srednia...
aczkowliek z prezentacji wynika, ze badania PISA zostały przeprowadzone w szkołach będa cych pod nadzorem tutejszego MEN, a to oznacza, że szkoła europejska nie jest uwzględniona
to jak wkońcu jest?
===============================
"Education is an admirable thing, but it is well to remember from time to time that nothing that is worth knowing can be taught." - Oscar Wilde
===============================
eurokraci.eu
"Education is an admirable thing, but it is well to remember from time to time that nothing that is worth knowing can be taught." - Oscar Wilde
===============================
eurokraci.eu
Z tekstu na men.lu wynika ze:
Au Luxembourg, 4.622 élèves de 39 écoles publiques, privées et internationales, ont été testés.
Powtorzone jest to w prezentacji na stronie 7:
http://www.men.public.lu/actualites/201 ... sa2009.pdf
EE zawyza wyniki, ale zdaje sie ze glownie ze wzgledu na uwarunkowania srodowiskowe uczniow - patrz link ponizej, slajd 33 (dot. PISA 2006):
http://www.euroschool.lu/luxschool/pisa ... A_2006.pdf
Jesli chodzi o to, o czym pisal Jespere, to tu (strony 45 i 50) widac, ze np. dla wyboru szkoly sredniej fundamentalne znaczenie maja uwarunkowania socjoekonomiczne, ale czynnik imigracyjny tez nie jest bez znaczenia:
http://www.men.public.lu/publications/e ... a_2009.pdf
A jaka jest korelacja miedzy typem szkoly a wynikami testu, to mozna zobaczyc na stronie 19 w prezentacji...
Au Luxembourg, 4.622 élèves de 39 écoles publiques, privées et internationales, ont été testés.
Powtorzone jest to w prezentacji na stronie 7:
http://www.men.public.lu/actualites/201 ... sa2009.pdf
EE zawyza wyniki, ale zdaje sie ze glownie ze wzgledu na uwarunkowania srodowiskowe uczniow - patrz link ponizej, slajd 33 (dot. PISA 2006):
http://www.euroschool.lu/luxschool/pisa ... A_2006.pdf
Jesli chodzi o to, o czym pisal Jespere, to tu (strony 45 i 50) widac, ze np. dla wyboru szkoly sredniej fundamentalne znaczenie maja uwarunkowania socjoekonomiczne, ale czynnik imigracyjny tez nie jest bez znaczenia:
http://www.men.public.lu/publications/e ... a_2009.pdf
A jaka jest korelacja miedzy typem szkoly a wynikami testu, to mozna zobaczyc na stronie 19 w prezentacji...
Re: Polska krajem geniuszy? :)
simmo pisze:Polska krajem geniuszy?
w kraju wątpią
http://wyborcza.pl/1,75478,8784548,Pols ... ednia.html
Nie mam dzieci więc nie wypowiem się an temat tutejszego szkolnictwa. Mam za to znajomą nauczycielkę, która opowiadała mi sporo o tym jak tu się uczy....
Nie wiem, może to kwestia lenistwa? Z naszych znajomych Luksemburczyków mało kto skończył studia (ba!próbowali, nawet kilka lat studiowali, ale jakoś nigdy nie skończyli...ach te uroki życia studenckiego).
Może zwyczajnie nie są im potrzebne? Wszyscy mają dobrze płatną pracę na tzw. państwowym.
Tak z innej beczki, ale pozostając w klimacie edukacyjnym
Jakie jest Wasza opinia odnośnie lokalnego Uniwersytetu? Studiuje ktoś z Was, lub studiował?
Nie wiem, może to kwestia lenistwa? Z naszych znajomych Luksemburczyków mało kto skończył studia (ba!próbowali, nawet kilka lat studiowali, ale jakoś nigdy nie skończyli...ach te uroki życia studenckiego).
Może zwyczajnie nie są im potrzebne? Wszyscy mają dobrze płatną pracę na tzw. państwowym.
Tak z innej beczki, ale pozostając w klimacie edukacyjnym
Jakie jest Wasza opinia odnośnie lokalnego Uniwersytetu? Studiuje ktoś z Was, lub studiował?
do hali
Skad ta informacja? Z zycia. Tak sie sklada, ze prowadze budowy w Luksemburgu. Jesczcze nie widzialem robotnika-luksemburczyka. Widzialem za to wielu portugalczykow np.
No i niestety nie jest tajemnica, ze zadko sie zdaza, aby dzieci tych ludzi mieli wyzsze ambicje. Takie sa uwarunkowania socjo-ekonomiczne. Wyjatki sie zdazaja oczywiscie.
Przykre jest tylko to co opisalem powyzej - system liceum klasyczne albo techniczne powoduje segregacje dosc mlodych ludzi na tych, ktorzy maja zostac na dole i na tych, ktorzy maja miec perspektywy. To, ze nie wszyscy ja wykorzystaja, to inna sprawa.
Skad ta informacja? Z zycia. Tak sie sklada, ze prowadze budowy w Luksemburgu. Jesczcze nie widzialem robotnika-luksemburczyka. Widzialem za to wielu portugalczykow np.
No i niestety nie jest tajemnica, ze zadko sie zdaza, aby dzieci tych ludzi mieli wyzsze ambicje. Takie sa uwarunkowania socjo-ekonomiczne. Wyjatki sie zdazaja oczywiscie.
Przykre jest tylko to co opisalem powyzej - system liceum klasyczne albo techniczne powoduje segregacje dosc mlodych ludzi na tych, ktorzy maja zostac na dole i na tych, ktorzy maja miec perspektywy. To, ze nie wszyscy ja wykorzystaja, to inna sprawa.
Jespere , ale moze to dlatego ze Ty z tymi ludzmi nie rozmawiasz ? U nas na firmie jest 4 rodowitych luksemburczykow, trzech z nich ma stanowisko robotnicze a czwarty jest wlascicielem tego kolchozu.jespere pisze:Tak sie sklada, ze prowadze budowy w Luksemburgu. Jesczcze nie widzialem robotnika-luksemburczyka.
Inna sprawa jest ze w porownaniu do innych nacji jest ich po prostu maly odsetek.
Ura Bura Szef Podwóra