Kontynuując serię artykułów związanych z tegorocznym Autofestivalem przedstawiamy Wam dziś kolejne auto, na które warto zwrócić uwagę. Tym razem wybór padł na starego dobrego znajomego, który chowa się w nowej skórze za dużo mniejszą cenę niż oryginał. W poniższym artykule pragniemy przedstawić Wam pochodzącego z hiszpańskiej miejscowości Martorell Seat'a Exeo.
Seat czy Audi?
Przyglądającemu się środkowej części Seat'a Exeo entuzjaście niemieckich samochodów klasy premium, któremu uda się w myślach "usunąć" przód i tył auta, nie ujdzie uwadze fakt, że skądś zna podobne auto. Podobne? Nie tylko podobne, ale identyczne! Znawca zobaczy mianowicie przed sobą produkowane w latach 2004-2008 Audi A4 o wewnętrznym oznakowaniu B7.
Nazwa Seat'a Exeo wywodzi się z łacińskiego Exire (poszerzać) i została wprowadzona, aby podkreślić rozwinięcie palety modeli Seat'a powyżej dotychczasowego prymusa tej marki, Seat'a Toledo.
Pokrewieństwo z Audi A4 B7 nie kończy się na przejęciu designu karoserii. Auto produkowane jest w hiszpańskim Martorell w fabryce, której wyposażenie przetransportowano uprzednio z niemieckiego Ingolstadt do Hiszpanii. Seat Exeo różni się od Audi A4 głównie stworzoną przez Luc'a Donckerwolke przodem samochodu oraz tylną klapą bagażnika. W środku znajdziemy natomiast kokpit znany z Audi A4 Cabriolet.
Seat Exeo
Seat zyskał dzięki modelowi Exeo możliwość zaprezentowania się w segmencie premium klasy średniej. W wersji sedan Exeo oraz w wersji kombi Exeo ST Seat posiada długość około 4,60 metra. Auto rzuca się w oczy dynamiczną sylwetką, której nie brakuje elegancji. Exeo jest samochodem bardzo komfortowym, zachowującym się pewnie na drodze oraz wyposażonym w nowoczesne i prężne silniki. Wielkim atutem Exeo jest jego bardzo dogodna cena.
Silniki
Luksemburscy dilerzy Seat'a zaoferują nam do wyboru 4 silniki. Oprócz dwóch jednostek benzynowych mamy do wyboru dwa silniki diesla. Duży plus stanowi fakt, że wszystkie cztery silniki spełniają już dziś przyszłą normę Euro 5. Miłośników silnych sześciocylindrowych silników koncern Volkswagena odsyła do dilerów Audi.
Pierwszy silnik benzynowy 1.8 T posiada pojemność 1781 centymetrów sześciennych oferujący moc 150 koni mechanicznych. Auto przyspiesza do setki w 9,3 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 217 km/h. Średnie spalanie waha się w okolicach 7,9 litra. Seat Exeo 1.8 T wydala 184 gramy dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr. Dla miłośników mocnych wrażeń Seat oferuje jednostkę 2.0 TSI o pojemności 1984 centymetrów sześciennych i mocy 200 koni mechanicznych. Auto osiąga prędkość maksymalną 241 km/h i przyspiesza do setki w 7,3 sekundy. Spalanie benzyny wynosi zaledwie 7,7 litra, a wydalana ilość dwutlenku węgla to 179 gram na każdy przejechany kilometr. Obydwie wartości są niższe niż w przypadku silnika 1.8 T.
Miłośnikom silników diesla Seat oferuje dwa silniki o pojemności 1968 centymetrów sześciennych. Pierwszy z nich posiada 143 konie mechaniczne i przyspiesza w 9,2 sekundy do setki. Spalanie waha się w granicach 5,5 litra ropy, a ilość wydalanego dwutlenku węgla wynosi 143 gramy na każdy przejechany kilometr. Druga wersja tego samego silnika posiada moc 170 koni mechanicznych i pozwoli wskazówce prędkościomierza przekroczyć 100 km/h w 8,4 sekundy. Na przejechanie stu kilometrów musimy zapewnić Seatowi Exeo 5,9 litra ropy, przy czym silnik ten wydala 153 gramy dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr.
Podsumowanie
Model Exeo oferuje nam możliwość jazdy samochodem ze sprawdzoną technologią, która nie zaskoczy nas początkowymi trudnościami typowymi dla nowych modeli świeżo skonstruowanych samochodów na rynku. Wysoka jakość auta oraz klasyczny design znakomicie wykończonego wnętrza przemawiają na korzyść Seata Exeo. Na sam koniec pozostaje nam spojrzeć na ceny. Oferty autofestiwalowe są bardzo atrakcyjne. Seata Exeo Style 2.0 TDI-CR DPF wyposażonego w pakiet Business otrzymamy już za 23.400 Euro. Odpowiednia wersja kombi Exeo ST będzie nas kosztować 24.900 euro. Nigdzie tak tanio nie staniemy się posiadaczami … prawie Audi (MS).
AUTOFESTIVAL 2010 - Seat Exeo
AUTOFESTIVAL 2010 - Seat Exeo
~–~–~–~–~
Redakcja
Redakcja
Dla porownania Exeo ST i Audi A4 B7gabrjel pisze:Dzielą tę samą platformę....co Audi(A3) i Golf...
Zdjecie Audi A4 (c) Thomas Doerfer
Jak widac obydwa samochody zbudowane sa oprocz przodu, tylu i lusterek z tych samych czesci i dziela ta sama platforme .... czyli platforme Audi A4
Platforme Audi A3 dziela VW Golf, Seat Leon i Skoda Octavia. Seat Exeo jest od nich o klase wyzej <mrgreen>