Polskie Stowarzyszenie Dysleksji w Luksemburgu ogłasza zapisy na bezpłatne badanie lateralizacji dzieci, które odbędzie się w miesiącu wrześniu i październiku 2012 roku. Zgłoszenia: dzieci od 4 roku życia należy przesyłać na PSDLux. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 15 lipca 2012 roku. Każdy z rodziców bądź opiekunów po dokonaniu zgłoszenia będzie zobowiązany do podpisania pisemnej zgody (przed badaniem) na wykonanie tegoż badania. Badania będą przeprowadzane przez mgr Beatę Nagadowską i mgr Iwonę Pikorę. Poniżej zamieszczamy kilka informacji na temat lateralizacji i problemów w szkole. Cały artykuł można przeczytać na stronie PSDLux.
Dziecko z zaburzona lateralizacją a problemy w nauce
Lateralizacja - to postępujący w trakcie rozwoju ruchowego proces, w wyniku którego kształtuje się przewaga jednej strony ciała nad drugą. Lateralizację czynności nazywa się też asymetrią funkcjonalną. Asymetria funkcjonowania półkul mózgowych rozwija się w ciągu życia dziecka. W kolejnych okresach rozwoju układu nerwowego dochodzi do ustalenia w mózgu lokalizacji poszczególnych funkcji. Ze względu na krzyżowanie się większości szlaków nerwowych łączących mózg z narządami zmysłów i ruchu, czynności i funkcje powiązane są z półkulami w następującym porządku: prawa półkula kieruje pracą lewej strony ciała, a lewa półkula odpowiada za funkcjonowanie narządów po prawej stronie. Oprócz asymetrycznej przewagi funkcjonalnej jednej z półkul mózgowych może wystąpić sytuacja jej braku, co ma miejsce, gdy żadna z półkul nie wykazuje wyraźnej przewagi. Dominacja wówczas nie występuje, obie półkule działają jakby ekwiwalentnie. Skutkuje to swoistymi konsekwencjami obserwowanymi w zachowaniu dziecka.
Rodzaje lateralizacji
Uwzględnienie czynnika asymetrii funkcjonalnej mózgu bądź jego braku prowadzi do wyodrębnienia dwóch modeli lateralizacji: jednorodnej i niejednorodnej. Każdy z rodzajów ma odrębne kategorie i formuły.
Lateralizacja jednorodna może być prawostronna gdy dziecko posługuje się prawą ręką w manipulacji, rysowaniu, pisaniu, prawą nogą przy skakaniu, kopaniu piłki, prawym okiem przy zaglądaniu do lunety czy małych otworów, prawym uchem przy słuchaniu tykania zegarka. Taka zdecydowana przewaga narządów ruchu i zmysłu po stronie prawej uwarunkowana jest dominacją lewej półkuli mózgu.
Jeżeli dziecko preferuje używanie w tych czynnościach odpowiednich narządów po lewej stronie ciała jest zlateralizowane lewostronnie wskutek odwróconej dominacji półkulowej - z funkcjonalną przewagą półkuli prawej. Taka formuła to lateralizacja jednorodna lewostronna. W przypadku braku ukształtowanej dominacji jednej z półkul, mamy do czynienia z lateralizacją skrzyżowaną bądź nieustaloną. Lateralizacja nieustalona manifestuje się niezdecydowaniem dziecka w zakresie prawej i lewej ręki przy czynnościach manualnych, co sprawia, że zmienia ono preferencje, a poziom grafomotoryczny obu rąk jest jednakowo słaby. Dziecko takie sprawia wrażenie jakby miało raczej dwie lewe niż dwie prawe ręce; jest oburęczne, obunożne, obuoczne, ale tylko w obrębie jednej pary narządów. Dzieci oburęczne są najczęściej opóźnione w rozwoju ruchowym. Brak dominacji w zakresie rąk powoduje niezręczność manualną. Lateralizacja skrzyżowana może być obserwowana w zachowaniu dziecka jako leworęczność i prawooczność, czyli brak zdecydowanej przewagi narządów po jednej stronie ciała. Inną formą tego modelu jest praworęczne dziecko z dominującym lewym okiem. Należy podkreślić, iż każdy z narządów wykazuje wyraźną przewagę, ale występuje ona po przeciwnych stronach.
Bezpłatne badanie lateralizacji dzieci
Bezpłatne badanie lateralizacji dzieci
- Załączniki
-
- logopsdl.jpg (20.38 KiB) Przejrzano 2020 razy
Ostatnio zmieniony 01-01-1970, 01:00 przez Redakcja, łącznie zmieniany 1 raz.
~–~–~–~–~
Redakcja
Redakcja
Wakacje szkolne tuż tuż i o nowym roku szkolnym na razie nikt nie myśli, ale my chcielibyśmy przypomnieć, że jest możliwość przebadania dziecka, aby problemów w szkole, i nie tylko, można było zawczasu uniknąć. Pamiętajcie, tylko do 15 lipca można zapisać dziecko na bezpłatne badania lateryzacji.
~–~–~–~–~
Redakcja
Redakcja