Budżet stolicy 2010 - deficyt, ale nie na kredyt

Awatar użytkownika
Redakcja
Posty: 3226
Rejestracja: 16-10-2006, 23:03
Lokalizacja: stąd i zowąd

Budżet stolicy 2010 - deficyt, ale nie na kredyt

Post autor: Redakcja »

Jak wynika z przedstawionego przez zarząd miasta Luksemburg projektu budżetu na 2010 rok, włodarze stolicy przewidują w przyszłym roku spory deficyt budżetowy w wysokości 63,4 mln euro. Po bieżącym roku to drugi budżet z rzędu, kiedy miasto dotyka znaczący deficyt - po wcześniejszych dwunastu tłustych latach nadwyżek budżetowych. Dzięki nim jednak i stworzonym wtedy rezerwom, aktualne deficyty nie muszą być finansowane z kredytów. Zarząd miasta nie redukuje zatem na razie wydatków inwestycyjnych, mimo że spodziewane przychody będą znacząco niższe niż w poprzednich latach.

Planowane w przyszłym roku całkowite przychody budżetu stolicy wynoszą 620,5 mln euro, natomiast wydatki 683,9 mln euro, z czego 172,9 mln euro stanowią wydatki inwestycyjne. Spośród nich największe pozycje to oczyszczalnia ścieków i kanalizacja w Beggen (24,2 mln euro) oraz infrastruktura edukacyjno-sportowa (23 mln euro). Znaczące wydatki to także np. parking na Rue Heine (8,3 mln euro), winda na Pfaffenthal (5 mln euro) oraz studia wykonalności linii tramwajowej (4 mln euro). Ze względu na kryzys finansowy na razie odłożono na później zapowiadaną budowę kładki pieszo-rowerowej, rozbudowę konserwatorium czy budowę przepustu drogowego (tunelu) pod przejazdem kolejowym w Dommeldange.

Także aktualny budżet 2009 zakończy się deficytem w wysokości szacowanej na ok. 40 mln euro. Lwią część tej kwoty (35 mln euro) stanowi nieplanowany wcześniej zakup budynku "La Luxembourgeoise" przy Rue Aldringen, związany z miejskimi planami rozwoju urbanistycznego centrum. Deficyt ten byłby wyższy, gdyby miasto od początku roku - w odpowiedzi na globalny kryzys finansowy - nie wprowadziło programu cięcia wydatków miejskich. Jego skutkiem było np. wydłużenie okresu eksploatacji pojazdów, czy zmiany tras i zmniejszenie częstotliwości kursowania autobusów na mniej popularnych liniach.

Jak mówi Francois Bausch, członek zarządu miasta odpowiedzialny za jego finanse, priorytetami na następne lata pozostaną: rozwój urbanistyczny, infrastruktura edukacyjno-sportowa, transport publiczny, budownictwo mieszkaniowe i sieć wodociągowo-kanalizacyjna.

Źródło: wort.lu
Załączniki
Luxembourg_hotel_de_ville.jpg
~~~~~
Redakcja
ODPOWIEDZ