Strona 1 z 1

Luksemburg miastem rowerów: plany na najbliższą przyszłość

: 14-03-2007, 12:33
autor: Redakcja
Wielokrotnie przedstawiana już koncepcja (także na naszym forum) rozbudowy sieci ścieżek rowerowych w mieście Luksemburg oraz wprowadzenia wielu ułatwień, w tym także odpowiednich regulacji prawnych, mających na celu zachęcenie do korzystania z tego środka komunikacji, powoli nabiera realnych kształtów. Projekt pod nazwą „Planu 20-punktowego”, wzorowany na istniejącym od lat w Hannowerze „Planungsgemeinschaft Verkehr”, zakłada utworzenie ponad 100 km nowych ścieżek rowerowych, tak w centrum, jak i pomiędzy poszczególnymi dzielnicami miasta, zainstalowanie „parkingów” dla rowerów przy znajdujących się na obrzeżach stolicy parkingach samochodowych (tzw. projekt „Park&Bike”), wprowadzenie systemu rowerów do wynajęcia za kaucją oraz takich działań, które ograniczyłyby proceder ewentualnych kradzieży jednośladów (w tym znakowanie rowerów, częstsze kontrole policyjne tych pojazdów i bardziej restrykcyjne i skuteczniejsze przepisy dotyczące ich kradzieży).

Rozbudowa infrastruktury drogowej przebiegać będzie w kilku etapach i w zależności od rejonu miasta i istniejących już rozwiązań komunikacyjnych może przybierać różne formy. W pierwszej kolejności, jeszcze w tym roku, przewiduje się połączenie trasami rowerowymi centrum miasta z Boonevoie, Cloche d'Or i Limpertsbergiem. W roku 2008 powstaną ścieżki rowerowe pomiędzy Hollerichem a Limpertsbergiem, Rollingergrundem oraz Centrum oraz z Belair do dworca (Gare). Następnie władze miasta skupią się na ułatwieniu rowerzystom poruszania się wewnątrz poszczególnych dzielnic. W roku 2009 powstanie siatka połączeń w obszarze centrum Luksemburga oraz wewnątrz takich dzielnic jak Gasperich i Belair. Na rok 2010 przewiduje się budowę tras dla rowerów na terenie Eichu, natomiast na koniec, w 2011 roku powstaną nowe drogi rowerowe w Hamm, Clausen i na Hollerichu.

Co do typów rozwiązań, to w gęstej zabudowie miasta, gdzie nie ma zbyt dużo miejsca na utworzenie dodatkowych tras, planowane jest w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h wyznaczenie pasów dla ruchu rowerowego w ramach już istniejących jezdni, z tym że rowery poruszać się mają w przeciwnym do samochodów kierunku. Na większych drogach, gdzie są już wydzielone pasy dla autobusów, rowerzyści mają być dopuszczeni do ruchu po tych pasach. Takie rozwiązanie zostanie wprowadzone m.in. na rue des Bains, rue de Hollerich, rue de Mühlenbach, av. E. Reuter oraz route d'Esch w kierunku Cloche d'Or począwszy od rue de Gasperich. W miesiącach letnich administracja miasta zorganizuje szkolenie dla kierowców autobusów miejskich, by umieli oni poradzić sobie w tej nowej sytuacji. Instruktorami będą niemieccy kierowcy autobusów, dla których współdzielenie jezdni z rowerzystami jest zagadnieniem znanym i opanowanym od dawna (przykładowo w Münster komunikacja rowerowa stanowi 35% całości ruchu miejskiego, natomiast we Freiburgu ponad 26%). W Luksemburgu niespełna 1% użytkowników dróg to rowerzyści. Ambitny plan François Bauscha zakłada jednak, że do roku 2015 uda się ten współczynnik zwiększyć do 10%.

Z ciekawszych rozwiązań warto przytoczyć pomysł zbudowania drugiej windy w skale Bock, specjalnie przystosowanej do zabierania rowerów z Pfaffental na samą górę Cote d'Eich, oraz projekt przerzucenia kładki dla pieszych i rowerzystów pomiędzy Cents a Weimershofem. Jeszcze inna wdrażana obecnie koncepcja to ustawienie przy parkingach miejskich „garaży rowerowych” – metalowych budek, które za roczną opłatą będzie można wynająć, by tam trzymać swój rower, na który przesiądziemy się z zaparkowanego na P&R samochodu, w drodze z domu do pracy. Budki takie, w pięknym kolorze niebieskim, stanęły już przy parkingu wielopoziomowym Bouillon. Nie są one jednak jeszcze użytkowane, gdyż miasto ma dopiero zamiar przeprowadzić kampanię informacyjną na ten temat i wtedy udostępnić miejsca dla rowerów w tych garażach licznym zainteresowanym, których wielu już zgłosiło się do magistratu z pytaniem „o co chodzi z tymi budkami na Bulionie?” :?.

Ostatnim pomysłem w ramach "Planu 20-punktowego" jest wprowadzenie systemu wynajmu rowerów. System taki istnieje już w niektórych miastach Europy, toteż jest z kogo brać przykład. Administracja miasta rozpisała już przetarg wśród zainteresowanych firm z całej UE na stworzenie takiego systemu. W pierwszej fazie zakupionych zostanie 150 rowerów do wynajęcia. François Bausch liczy, że wprowadzenie tego systemu stworzy także wiele nowych miejsc pracy, potrzebne będą bowiem osoby do obsługi całego systemu oraz napraw i konserwacji jednośladów. Program wynajmu wystartować ma podczas Mobilitätswoche, tradycyjnie mającego miejsce w Luksemburgu we wrześniu.

Gotowy projekt przeszedł już wszystkie etapy konsultacji i poprawek i w najbliższy poniedziałek powinien być ostatecznie zaakceptowany do realizacji przez Radę Miasta.

wiadomość za www.wort.lu

: 14-03-2007, 12:54
autor: jespere
Ostatnim pomysłem w ramach "Planu 20-punktowego" jest wprowadzenie systemu wynajmu rowerów. System taki istnieje już w niektórych miastach Europy, toteż jest z kogo brać przykład.
niecale 20 km od Lux, w Esch, system darmowych rowerow publicznych funkcjonuje juz ze dwa lata.
mysle ze zarowno pomysl garazu rowerowego na wynajem jak i system rowerow publicznych jest bardzo interesujacy.

np z parkingu bouillon do centrum trzeba isc kawal drogi, a autobusem wcale nie jest szybciej, bo ten jedzie najpierw na gare - rower bylby tu najlepszym rozwiazaniem.
tak trzymac <brawo>

co do szkolenia kierowcow - dobry pomysl, ale jako rowerzysta jeszcze nigdy nie spotkalem sie w luxie z przypadkami agresji ze strony kierowcow autobusow.
gorzej z innymi kierowcami.
nieprzypadkiem kierowcy beda szkoleni przez niemcow - oprocz argumentow wymienionych w artykule jest jeszcze aspekt kultury jazdy w tym kraju. nie jestem jakims milosnikiem Niemiec, ale tam zarowno na autostradach jak i w miescie/na wsi mozna sie wiele nauczyc na ten temat. po prostu kazdy inny uzytkownik drogi - pieszy, rowerzysta, czy motocyklista sa traktowani co najmniej na rowni z autami.

pozdrawiam i zycze cierpliwosci za kolkiem.