Strona 1 z 1

Wg raportu PISA Luksemburczycy mają problem z czytaniem

: 19-02-2007, 12:24
autor: Redakcja
Poniedziałek jest dobrym dniem na narzekanie. Żeby było jasne – my też nie lubimy poniedziałku, więc dla poprawienia samooceny ponarzekamy sobie trochę na... Luksemburczyków. A że wszelkie informacje w dzisiejszych newsach pochodzą z portali luksemburskich, więc w razie czego alibi mamy gwarantowane :>

Na początek będzie więc o raporcie wyników badań przeprowadzonych w roku ubiegłym przez OECD w ramach programu PISA, czyli Programme for International Student Assessment (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów)*. Już w pierwszym roku badań okazało się, że zagadnieniem warto było się zainteresować, bowiem słabe wyniki testów w poszczególnych krajach wymagały wyciągnięcia daleko idących wniosków i podjęcia intensywnych działań. Należy nadmienić, że w roku 2000 także polska młodzież znalazła się sporo poniżej średniej, uzyskując 479 punktów. W roku 2003, a więc przy okazji następnego badania, udało nam się ten wynik nieco poprawić, dobijając do peletonu z wynikiem równym przeciętnej, tj. 500 punktów.

Okazuje się jednak, że i Luksemburg nie należy tu do czołówki, i co gorsza, sytuacja w tym kraju w przeciągu ostatnich siedmiu lat (a więc w rezultacie trzech kolejnych serii badań) nie wykazuje zdecydowanej tendencji zwyżkowej. Około 20% uczniów szkół ponadpodstawowych w tym kraju ma nadal podstawowe problemy z właściwym zrozumieniem tekstu czytanego. To wartość plasująca Luksemburg poniżej średniej (wynoszącej obecnie 19,8%), w towarzystwie takich krajów jak Niemcy i Austria. Eksperci w dziedzinie edukacji młodzieży biją na alarm zaniepokojeni tymi wynikami, postulując, by poprzez odpowiednie działania próbować zmniejszyć współczynnik słabo czytających uczniów do przynajmniej 15,5%.

Choć informacja przez nas zamieszczona ma służyć ku przestrodze czytających, nie wolno nam jednak pominąć zwycięzców tego rankingu. Miejscami w czołówce od lat poszczycić się mogą: Irlandia, Niderlandy i Finlandia, przy czym ten ostatni kraj od początku jest niekwestionowanym liderem. Jednym z uzasadnień, jakie podaje się oficjalnie, ma być fakt, iż w telewizji fińskiej emituje się filmy wyłącznie z oryginalną ścieżką dźwiękową, wyświetlając u dołu ekranu tzw. listę dialogową w jęz. fińskim. Dlatego też, wychowywana z coraz większym udziałem mediów, młodzież fińska, musi doskonalić się w szybkim czytaniu i rozumieniu tekstu.

Nad zeszłorocznym raportem z badań PISA oraz nad wynikami oficjalnego sprawozdania Komisji Europejskiej na temat kształcenia i edukacji w państwach członkowskich UE obradowała w zeszłym tygodniu w Brukseli specjalna komisja złożona z przedstawicieli wszystkich 27 państw. Co z tego wyniknie? Zobaczymy.

informacja za www.rtl.lu i www.wikipedia.org
_____________

* Celem stworzonego w roku 2000 programu PISA jest określenie, jaki jest wśród dorastającej młodzieży poziom czytania ze zrozumieniem tekstów o profilu humanistycznym, matematycznym i przyrodniczym. Aby to ustalić, przeprowadzane są co 3 lata badania na możliwie dużej grupie 15-latków we wszystkich krajach, które zdecydowały się do programu przystąpić. Testy są kompilacją zadań zawierających tzw. pytania wielokrotnego wyboru oraz zagadnień pozwalających na swobodną wypowiedź ucznia. Część MQ sprawdzana jest elektronicznie, zaś wypracowania czytane są przez powołanych w tym celu specjalistów z każdego kraju biorącego udział w programie. Wyniki kalibrowane są w ten sposób, by średnia oceny zbliżona była do 500 pkt., zaś 60% uzyskanych wyników mieściło się w zakresie pomiędzy 400 a 600 pkt.