W większości przestrzeni powietrznej nad Europą nadal obowiązuje zakaz lotów. Mimo wcześniejszych optymistycznych zapowiedzi, z lotniska Findel nie tylko nie można było startować wczoraj, ale i dziś zakaz obowiązywać będzie co najmniej do 12.00. Na lotnisku Frankfurt-Hahn zakaz ogłoszono aż do środy, ale z powodu coraz liczniejszych protestów przewoźników, którym widmo bankructwa zaczyna coraz bardziej zaglądać w oczy, Niemcy rozważają możliwość wznowienia lotów od jutra rana.
Chmura popiołów nad Europą to nie tylko problem dla ruchu pasażerskiego; to przede wszystkim olbrzymie straty spowodowane wstrzymaniem przelotów towarowych. Sytuacja staje się więc coraz bardziej napięta. O ile wiadomo jak bardzo niebezpieczny potrafi być pył wulkaniczny dla silników samolotów, o tyle jednak – co podkreślane jest coraz częściej w wypowiedziach sfrustrowanych poszkodowanych – nikt tak naprawdę nie wie jakie jest stężenie pyłu nad poszczególnymi lotniskami, a co za tym idzie, jakie realne zagrożenie niesie za sobą lot w rozrzedzonej i rozpostartej nad całą Europą chmurze.
Szczególnie dotkliwie zakaz lotów odczuwa Luksemburg, jest to bowiem piąty co do wielkości ruchu towarowego port cargo w Europie. Straty, jakie ponosi każdego dnia zarówno Luxair, LuxCargo oraz port Findel jako przedsiębiorstwo, sięgają wielu milionów euro.
Warto też wspomnieć, iż z Luksemburga dziś nad ranem wystartowała jedna maszyna – towarowy Boeing poleciał do Azerbejdżanu korzystając z chwilowej decyzji otwarcia przestrzeni powietrznej Niemiec. Tymczasem Luxair organizuje zastępcze powroty autokarowe dla turystów, którzy jeszcze przed wybuchem wulkanu polecieli w cieplejsze strony. Dziś autokarem z Allicante wracają turyści, którzy spędzali czas wolny w Monastyrze i Djerbie (z tych miast do Hiszpanii zabrał ich samolot, gdyż południe Europy nie jest w całości objęte zakazem lotów). Także premier Juncker oraz minister Luc Frieden zdecydowali się na powrót z piątkowego spotkania ministrów finansów w Madrycie autobusem. Ponoć jeszcze są w drodze.
wiadomość za www.wort.lu