Przyszłość Szkoły Europejskiej (po obradach okrągłego stołu)

Awatar użytkownika
Redakcja
Posty: 3226
Rejestracja: 16-10-2006, 23:03
Lokalizacja: stąd i zowąd

Przyszłość Szkoły Europejskiej (po obradach okrągłego stołu)

Post autor: Redakcja »

Wczoraj odbyło się zorgazniowane na prośbę APEEE (Stowarzyszenia Rodziców Uczniów Szkół Europejskich) spotkanie przedstawicieli Szkół Lux I i Lux II oraz rodziców-członków Stowarzyszenia z przedstawicielami władz Luksemburga. Administrację Wielkiego Księstwa reprezentował pan George Santer z Departamentu Stanu. Większość zaproszonych ministrów (Asselborn, Krecké, Delvaux, Lux, Wiseler, Schmit) na spotkanie niestety nie przybyła.

Jak łatwo się domyślić, tematem głównym spotkania była, nieustająco budząca kontrowersje, lokalizacja nowej szkoły Luxembourg II, planowana w Mamer. Przedstawiciele Szkoły oraz Stowarzyszenia Rodziców podnosili jako argumenty przeciwko tej lokalizacji m.in. kwestie odległego dojazdu, a w szczególności braku infrastruktury drogowej, pozwalającej wchłonąć zwiększony ruch tak w Mamer, jak i na linii Mamer-Kirchberg, związane z powyższym podniesienie poziomu zanieczyszczenia atmosfery z tytułu zwiększenia ruchu drogowego na ponad 20-kilometrowej trasie o niemal 2000 pojazdów dziennie. Ponadto sygnalizowano, że lokalizacja sama w sobie budzi liczne zastrzeżenia – bliskość linii energetycznej wysokiego napięcia (przebiega w odległości 180 m od mającej powstać nowej szkoły) oraz bliskość trakcji kolejowej. Ostatecznie przedstawiciele APEEE kwestionowali także, dyskutowany już w przeszłości wielokrotnie, sposób podziału dzieci między dwie szkoły (przypominamy, że obecna koncepcja zakłada podział „horyzontalny”, a więc nie wg wieku lecz wg sekcji językowych: sekcja duńska, grecka, włoska oraz połowa sekcji angielskiej, francuskiej i niemieckiej została przypisana do nowej szkoły w Mamer; w związku z powyższym zostaną tam utworzone wszystkie poziomy nauczania w danych sekcjach – od maternelle do secondaire). Podział obecny stwarza przede wszystkim (wg argumentacji przedstawicieli APEEE) problem dla rodziców dzieci najmłodszych, którzy nie zdecydują się wysyłać swoich 4- i 5-latków do szkoły autobusem szkolnym, skazani więc będą na codzienny dojazd do Mamer, jedynie po to, by chwilę później pokonywać drogę w odwrotnym kierunku, do pracy na Kirchbergu.

Pan George Santer jednym słowem zamknął wszystkie te dyskusje (trwające nb. już od ponad 3 lat), stwierdziwszy, że sprawa lokalizacji szkoły w Mamer jest przesądzona i ze strony władz Luksemburga zamknięta już bezpowrotnie. Argumenty o złej lokalizacji szkoły odrzucił, kwestionując ich zasadność (wg jego opinii tak bliskość linii energetycznej, jak i trakcji kolejowej nie ma tu nic do rzeczy), a samo jej usytuowanie wręcz pochwalił, jako „spokojne i sprzyjające edukacji”. Pozwolił sobie także zignorować głosy przypominające o wysuwanych przez szkołę swojego czasu alternatywnych propozycjach lokalizacji nowego budynku – w Waldhaff lub Niederanven, a więc znacznie bliżej Kirchbergu. Całą dyskusję zakończył stwierdzeniem, że lokalizacja szkoły należy do kompetencji władz Luksemburga i nie byłoby właściwe, by Szkoła w te kompetencje ingerowała. Dodał też, że temat, przynajmniej dla niego, zamknięty jest już od roku 2001, kiedy to administracja Wielkiego Księstwa wyznaczyła miejsce pod budowę Luxemburg II. Ponadto zaznaczył, że grunt w Mamer został już w zasadzie sprzedany Szkole Europejskiej, a wszelkie formalności powinny zostać ostatecznie sfinalizowane w połowie roku 2007, natomiast z początkiem roku 2008 na teren budowy powinny wjechać koparki, tak by pierwszy dzwonek w nowej szkole w Mamer zadzwonił we wrześniu 2011.

Jednocześnie pan Santer zdementował pogłoski, jakoby budowa Luxembourg III miała kiedykolwiek mieć miejsce w Esch-sur-Alzette.

Dla porządku i zaspokojenia ciekawości naszych czytelników przytoczymy poniżej nieco danych statystycznych.

Szkoła Europejska w Luksemburgu, założona w 1953 r., jest największą z 13 obecnie istniejących w 7 krajach UE. Szkoła Luxembourg II, utworzona w roku 2004, istnieje obecnie bardziej wirtualnie niż fizycznie, a zajęcia w ramach tej jednostki edukacyjnej odbywają się w tymczasowo powstałych budynkach na terenie Village Pedagogique obok szkoły Luxembourg I. Docelowo liczba uczniów nowej szkoły – Lux II – ma wynosić odpowiednio: 360 (maternelle), 1,050 (primaire) 1,600 (secondaire).

wiadomość za www.station.lu i www.wort.lu
Załączniki
EE-Lux-II.jpg
~~~~~
Redakcja
Awatar użytkownika
kajapapaja
Posty: 1875
Rejestracja: 26-09-2006, 07:35
Lokalizacja: Opole

Post autor: kajapapaja »

Wniosek z tego jest jeden - Luksemburg robi po prostu ŁĄSKĘ instytucjom europejskim, stroich fochy i zachowuje się jak naburmuszony przedszkolak - żadnych rzeczowych argumentów przemawiających za i przeciw zarówno lokalizacji szkoły jak i samego podziału. Po prostu macie się dostosować a jak nie to wypad.
===============================
"Education is an admirable thing, but it is well to remember from time to time that nothing that is worth knowing can be taught." - Oscar Wilde
===============================
eurokraci.eu
Awatar użytkownika
minka
Posty: 334
Rejestracja: 26-09-2006, 17:10
Lokalizacja: Hiefenech

Post autor: minka »

panie dzieju, w dupach im sie poprzewracalo z tego luksusu chyba. To jakis "emocjonalny" szantaz jest <evil> . Wciaz mi sie wydaje, ze luksemburaki zatrzymali sie w 68ym i nadal jako siksti funkcjonuja. Siksti to oni moze sa - pod wzgledem swojego wieku i pewnie dzisiejsza mlodziez bardziej ich przeraza niz wzrusza. Nie, bo nie - powiedzial. I tyle. <shock>
k-th
Posty: 226
Rejestracja: 24-10-2006, 13:11
Lokalizacja: Kraków / Uccle

Czy polska sekcja tez jest przypisana do Lux2?

Post autor: k-th »

a moze do lux3 lub po prostu lux1??
MaWi
Posty: 3662
Rejestracja: 18-09-2006, 16:41

Post autor: MaWi »

Polska sekcja w calosci przypisana jest do Lux I. Wynika to ze specyfiki podzialu (tzw. horyzontalnego), ktory zaklada, ze okreslone sekcje jezykowe, na calej "szerokosci" pionu edukacji, tzn. od maternelle do secondaire, sa przypisane do jednej ze szkol. Tak, jak to napisano w artykule – do Lux II trafi sekcja grecka, wloska, dunska i polowa sekcji angielskiej, francuskiej i niemieckiej. Dlaczego akurat polowy tych trzech ostatnich sekcji? Dlatego, ze sa to sekcje najliczniejsze i w duzej czesci podzielone juz na uklad 3-klasowy (a, b i c). W takim przypadku jedna z klas (np. b) oddelegowana jest do Mamra.
ODPOWIEDZ