Luksemburg - kraj najbezpieczniejszych tuneli w UE

Awatar użytkownika
Redakcja
Posty: 3226
Rejestracja: 16-10-2006, 23:03
Lokalizacja: stąd i zowąd

Luksemburg - kraj najbezpieczniejszych tuneli w UE

Post autor: Redakcja »

Według oświadczenia ministra budownictwa Claude Wiselera Luksemburg posiada jedną z najbezpieczniejszych w Europie sieci tuneli. Nie jest tego co prawda dużo (w sumie niewiele ponad 10 km), ale te już istniejące wyposażone są w większość systemów bezpieczeństwa wymaganych przez dyrektywy UE, natomiast te będące jeszcze w budowie, a więc przede wszystkim Gousselerbierg, Grouft, Stafelter i Michelville, których włączenie do eksploatacji zwiększy ponaddwukrotnie sumaryczną długość tuneli w Wielkim Księstwie, budowane są z poszanowaniem restrykcyjnych zasad bezpieczeństwa narzuconych przez Komisję Europejską.

Mimo tak optymistycznego wstępu, minister budownictwa podkreślił, że w obecnie istniejącej infrastrukturze tuneli jest jeszcze wiele do zrobienia, by utrzymać standardy bezpieczeństwa na najwyższym poziomie, wskazując wśród podstawowych zadań na najbliższą przyszłość wymianę instalacji alarmowych oraz modernizację systemów obserwacji i wczesnego ostrzegania, a także drobne korekty budowlane, adaptujące wprowadzone niedawno regulacje unijne co do podniesienia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Z tego też tytułu przeprosił pan Minister za utrudnienia w ruchu drogowym, jakie w nadchodzących miesiącach spowodowane będą pracami remontowymi w obrębie istniejących tuneli (wymieniając tu przede wszystkim Howald oraz inne tunele na luksemburskiej obwodnicy).

Tytułem wyjaśnień podano, że nowe dyrektywy KE dotyczą przede wszystkim tuneli na trasach transeuropejskich (w praktyce jest to większości tuneli na autostradach), których długość przekracza 500 m oraz dla pozostających poza głównymi szlakami tuneli o długości ponad 80 m. Jak podkreślił minister Wiseler, w Wielkim Księstwie Luksemburga istnieją obecnie tylko dwa takie tunele (Markusberg i Mondorf), do których dyrektywy unijne odnoszą się bezpośrednio, ale ponieważ w przypadku katastrofy dla jej ofiar nie ma znaczenia, czy poszkodowane zostałyby zgodnie z unijnymi regulacjami czy wbrew nim, władze Luksemburga podjęły roztropną, choć kosztowną decyzję adaptacji unijnych rozporządzeń we wszystkich, także krótszych niż wymagane ustawą, tunelach.

Podkreślając raz jeszcze, że status bezpieczeństwa już istniejących tuneli luksemburskich nie odbiega znacznie od wyznaczonych przez KE standardów, minister Wiseler wskazał m.in. takie cechy eksploatowanych obecnie tuneli, jak:
  • – osobne jezdnie (a w praktyce osobne „rury”) dla przeciwnych pasów ruchu (na drogach Księstwa jest tylko jeden tunel, gdzie samochody poruszające się w przeciwnym kierunku jadą tą samą rurą),
    – drogi ucieczki i wyjścia bezpieczeństwa znajdujące się w odstępach mniejszych niż 300 m,
    – duże wentylatory zapewniające prawidłowe odsysanie dymu w przypadku pożaru w tunelu,
    – dobre oświetlenie wewnątrz tunelu i widoczna sygnalizacja, umożliwiająca łatwe znalezienie drogi ucieczki w przypadku katastrofy,
    – systemy komunikacji i zawiadamiania o wszelkich nieprawidłowościach zainstalowane we wszystkich niemal będących w eksploatacji tunelach luksemburskich
Czyli – jest świetnie, a będzie jeszcze świetniej. Bardzo optymistyczna wiadomość przed świętami, a takich wszak trzeba nam najbardziej. Od siebie dodamy, że tunele luksemburskie to jest to, co auto-misie lubią najbardziej! :)

wiadomość za www.wort.lu
Załączniki
HowaldTunel.jpg
HowaldTunel.jpg (15 KiB) Przejrzano 859 razy
~~~~~
Redakcja
ODPOWIEDZ