Na 4 grudnia – a więc dokładnie 14 miesięcy po rozpoczęciu prac – przewidywane jest przebicie pierwszej nitki tunelu „Grouft” autostrady północnej A7. Na dokończenie tej budowy i połączenie tunelem odcinka autostrady kończącego się obecnie w Mersch ze stolicą (w okolicy Kirchbergu) czekają wszyscy dojeżdżający do pracy z północnej części kraju.
Tunel „Grouft” będzie miał długość 2966 m i będzie to najdłuższy podziemny obiekt budowlany w Luksemburgu. W czasie jego budowy wybrane zostanie 680 000 m3 ziemi, zużytych zostanie 480 000 m3 materiałów budowlanych, a całkowity koszt wyniesie ponad 200 mln euro. Planowany czas budowy to 4,5 roku.
Tunel docelowo składał się będzie z dwóch osobnych korytarzy, przy czym zachodni (w kierunku Kirchbergu), przebiegający pod górę, będzie miał 3 pasy ruchu, a wschodni (w kierunku Mersch, w dół) – dwa pasy. Obecnie z zewnątrz widoczny jest tylko północny wlot tunelu, który znajduje się przy rondzie w Lorentzweiler. Natomiast pod ziemią trwają roboty z obu kierunków i właśnie 4 grudnia ma nastąpić spotkanie urządzeń wybierających ziemię po obu stronach. Dotyczy to na razie tylko węższego wschodniego korytarza. Drugie przebicie – korytarz zachodni – planowane jest na wiosnę przyszłego roku.
Postęp prac obserwować można na bieżąco TU (ciekawa dynamiczna grafika obrazująca przebicie węższego korytarza tunelu). Natomiast parę fotek z miejsca budowy znajdziecie TU.
Informacje na podstawie www.wort.lu oraz poszukiwań własnych.