Odfrancuzczanie Luksemburga??
: 27-10-2006, 10:57
Ze zdecydowanym protestem APFL (Association des professeurs de français du Luxembourg) spotkał się projekt reformy nauczania języka francuskiego w luksemburskich gimnazjach, przedstawiony przez tutejsze Ministerstwo Edukacji.
Projekt ten zakłada redukcję ilości godzin języka francuskiego na korzyść innych przedmiotów, w szczególności zaś zintensyfikowania procesu nauczania języka angielskiego. Język ten, wprowadzany wg programu rozkładu zajęć w klasie II, miałby być nauczany, w myśl przedstawionego projektu, już od początku gimnazjum.
Nauczyciele krytykują zmiany, dowodząc, iż język francuski jest nadal podstawowym medium komunikacji w Luksemburgu oraz że osoby bez dostatecznej znajomości tego języka mogą mieć utrudniony start na luksemburskim rynku pracy. Fakt faktem, choć należy tu zauważyć, że dominacja jęz. francuskiego jest w Luksemburgu spowodowana nie tyle zapałem do jego nauki samych Luksemburczyków (którym bliżej jest do niemieckiego), ale olbrzymim napływem ludności z krajów, których języki należą do grupy romańskiej (Włochy, Portugalia) oraz równie dużą ilością francuskojęzycznych frontaliersów, którzy dojeżdżają do Luksemburga codziennie do pracy.
Ponadto zwraca się uwagę na fakt, że wprowadzenie drugiego (a faktycznie trzeciego – obok niemieckiego i francuskiego) języka obcego już w pierwszej klasie szkoły ponadpodstawowej może być stresogenne i wpływać na obniżenie ogólnego poziomu przyswajania wiedzy przez uczniów, którzy dopiero co ukończyli szkołę podstawową.
Ciekawe, co na to rodzice uczniów Szkoły Europejskiej, gdzie trójjęzyczność jest standardem, a znaczna część uczniów kończy gimnazjum, znając w zadowalającym stopniu nawet 4 języki.
informacja za www.station.lu
Projekt ten zakłada redukcję ilości godzin języka francuskiego na korzyść innych przedmiotów, w szczególności zaś zintensyfikowania procesu nauczania języka angielskiego. Język ten, wprowadzany wg programu rozkładu zajęć w klasie II, miałby być nauczany, w myśl przedstawionego projektu, już od początku gimnazjum.
Nauczyciele krytykują zmiany, dowodząc, iż język francuski jest nadal podstawowym medium komunikacji w Luksemburgu oraz że osoby bez dostatecznej znajomości tego języka mogą mieć utrudniony start na luksemburskim rynku pracy. Fakt faktem, choć należy tu zauważyć, że dominacja jęz. francuskiego jest w Luksemburgu spowodowana nie tyle zapałem do jego nauki samych Luksemburczyków (którym bliżej jest do niemieckiego), ale olbrzymim napływem ludności z krajów, których języki należą do grupy romańskiej (Włochy, Portugalia) oraz równie dużą ilością francuskojęzycznych frontaliersów, którzy dojeżdżają do Luksemburga codziennie do pracy.
Ponadto zwraca się uwagę na fakt, że wprowadzenie drugiego (a faktycznie trzeciego – obok niemieckiego i francuskiego) języka obcego już w pierwszej klasie szkoły ponadpodstawowej może być stresogenne i wpływać na obniżenie ogólnego poziomu przyswajania wiedzy przez uczniów, którzy dopiero co ukończyli szkołę podstawową.
Ciekawe, co na to rodzice uczniów Szkoły Europejskiej, gdzie trójjęzyczność jest standardem, a znaczna część uczniów kończy gimnazjum, znając w zadowalającym stopniu nawet 4 języki.
informacja za www.station.lu