Luksemburg się buduje. Cz. I.

Awatar użytkownika
Redakcja
Posty: 3226
Rejestracja: 16-10-2006, 23:03
Lokalizacja: stąd i zowąd

Luksemburg się buduje. Cz. I.

Post autor: Redakcja »

W nowym roku, jak i w kolejnych latach, władze Luksemburga mają bardzo ambitne plany w zakresie rozwoju urbanistycznego tak stolicy, jak i wielu innych regionów Wielkiego Księstwa. Nic dziwnego, w końcu statystyki głoszą (a chyba właściwszym słowem byłoby „grożą” ;)), że w ciągu najbliższych 12 lat liczba mieszkańców stolicy wzrośnie o ponad 50%. Ta tendencja dotyczyć będzie także innych atrakcyjnych lokalizacji, i tak na przykład szacuje się, że liczący obecnie 23 tys. mieszkańców Nordstad (aglomeracja 6 gmin skupiających się wokół osi Ettelbruck-Diekirch) w roku 2020 będzie mógł się poszczycić liczbą 30 tys. mieszkańców, zaś sam tylko Ettelbruck z obecnych 7 300 powiększy się do 10 000.

Dlatego też w planach zagospodarowania przestrzennego Luksemburga największy nacisk kładzie się obecnie na budownictwo mieszkaniowe oraz rozwój infrastruktury drogowej i komunikacji. O tym drugim, a konkretnie o projekcie
mobil 2020 pisaliśmy już na naszych łamach, natomiast Masterplan, czy jak kto woli PAG (generalny plan zabudowy) poszczególnych rejonów miasta jest przedmiotem debat na szczeblu rządowym od dłuższego czasu. W ciągu najbliższych tygodni zapadnie wiele wiążących decyzji w tej sprawie, dlatego też podjęliśmy się obserwować sytuację i na bieżąco o jej rozwoju Was informować. Wychodzimy bowiem z założenia, że wielu z Was myśli poważnie o pozostaniu w Luksemburgu na dłużej i zastanawia się, gdzie w Wielkim Księstwie uwić własne gniazdo. Postaramy się w rozpoczętym niniejszym tekstem nieformalnym cyklu „budowlanym” przedstawić najważniejsze fakty i plany rozwoju, pozostawiając Wam komentarze, a przede wszystkim umożliwiając bardziej świadomy wybór, jakiego niejeden i niejedna z Was w najbliższej przyszłości będzie chciało dokonać.


Dziś na tapetę bierzemy „Porte de Hollerich” oraz sam Hollerich wraz z okolicami Dworca.

Bramą Hollericha przyjęło się nazywać obszar pomiędzy ujściem autostrady A3 a południową flanką miasta wyznaczoną przez rue de Hollerich. Rejon ten o dosyć nieciekawej infrastrukturze, poprzecinany torami kolejowymi, licznymi szlakami komunikacyjnymi i terenami fabrycznymi, z których coraz więcej stanowią zakłady wyłączone już z eksploatacji (jak np. fabryka Paula Wurtha), już dziś ulega znacznym przeobrażeniom. Wyburzane są całe ciągi starych kamienic, tereny poprzemysłowe adaptowane są prowizorycznie na biura lub przestrzenie dla sztuki, natomiast przyszłość Hollericha to przede wszystkim nowoczesna dzielnica mieszkaniowa, której ramy już zostały nakreślone.

Od strony autostrady A3 ruszyć ma budowa osiedla mieszkaniowego dla 6 300 mieszkańców, natomiast na terenach zajmowanych obecnie przez zakłady Paula Wurtha powstaną apartamentowce dla kolejnych 2 700 mieszkańców. Okolice tych zakładów to już dziś wielkie rumowisko. Kontrakt na plan realizacyjny w tym rejonie otrzymało biuro Albert Speer i pierwszy etap tego planu – rozbiórka starej zabudowy jest niniejszym wdrażany. Dalej realizacja postępować ma wraz z przeobrażaniem całej okolicy Dworca, który ma się w przyszłości przekształcić w dumnie nazwany "Europabahnhof". Cokolwiek by to nie miało oznaczać, już dziś wiemy, że ulegnie zmianie infrastruktura drogowa i przyszły kształt węzła komunikacyjnego pomiędzy Gare, Hollerichem a południową odnogą obwodnicy może być zupełnie inny od obecnego. Już dziś minister Wiseler zapowiedział przebudowę ronda Glucka, jako miejsca licznych kolizji i wąskiego gardła obwodnicy luksemburskiej (nb. przyczyną, że decyzja planowanej przebudowy zapadła dzisiaj jest tragiczny wypadek ciężarówki, która 27 grudnia niewyhamowawszy uderzyła w znajdujący się na środku mur).

Nieznane są natomiast jeszcze losy przeciwległego krańca rue de Hollerich (tej przy skrzyżowaniu z rte d'Esch i stojącym tam kościele), gdzie już w zeszłym roku wyburzono większość starej zabudowy, pozostawiając jedynie dwie kamienice. Najprawdopodobniej luki wypełnione zostaną zabudową mieszaną – mieszkalno-użytkową. W tej kwestii administracja miasta nie podjeła jednak jeszcze stosownych decyzji. Idąc dalej, w kierunku P&R Bouillon, możemy już dziś być pewni, że łąki otaczające sam parking wielopoziomowy oraz tereny pomiędzy gazownią i strefą przemysłową przeznaczone zostaną przede wszystkim pod biurowce oraz sklepy.

Niemałym przeobrażeniom ulegnie także sam dworzec. Nad peronami wzniesiony zostanie dach, który będzie stanowił przestrzeń parkingową (a więc koncepcja podobna tej, jaką zrealizowano w ciągu ostatnich lat przy przebudowie dworca głównego w Krakowie), dojście bezpośrednio do dworca zapewni także od strony Bonnvoie tzw. "Passerelle", natomiast przebudowany, a właściwie zburzony zostanie most nad dojazdem od strony Bonnevoie do autostrady a w jego miejsce pojawi się zupełnie inne rozwiązanie komunikacyjne umożliwiające sprawny dojazd aż do skraju doliny Petrusse.

Źródło: www.wort.lu oraz www.station.lu
Załączniki
Porte-de-Hollerich.jpg
Porte-de-Hollerich.jpg (12 KiB) Przejrzano 1565 razy
Ostatnio zmieniony 13-01-2008, 11:39 przez Redakcja, łącznie zmieniany 1 raz.
~~~~~
Redakcja
siemowit
Posty: 36
Rejestracja: 22-11-2007, 00:50
Lokalizacja: Wrocław/dawniej Weimershof

Post autor: siemowit »

[quote][/quote]Kontrakt na plan realizacyjny w tym rejonie otrzymało biuro Albert Speer

to ten sam Albert Speer?
Tylko prawda jest ciekawa.
misio
Posty: 1969
Rejestracja: 26-09-2006, 18:09
Lokalizacja: Z Doliny

Post autor: misio »

Tak, syn innego znanego architekta, ktory poniekad troche zbladzil.
ODPOWIEDZ