W miniony piątek rząd przyjął szereg poprawek do kodeksu drogowego, przede wszystkim zaś przepis wprowadzający obowiązek montowania opon zimowych w czasie do tego właściwym. Pytanie – co to takiego ten "właściwy czas" – pozostawiono niestety bez odpowiedzi, i być może takim ono pozostanie. Rząd rozważa co prawda możliwość określenia w przepisach wykonawczych dat, pomiędzy którymi wyposażenie pojazdów w opony zimowe będzie obligatoryjne, ale bardziej prawdopodobnym jest, że przepis przyjmie postać tego, jaki obowiązuje w Niemczech, a więc wyłącznie będzie wskazywać kierowcę, jako jedyną osobę odpowiedzialną za adekwatne do warunków jazdy wyposażenie kierowanego przez siebie pojazdu.
Przepis w takiej formie jest dosyć kontrowersyjny i wprowadzony w Niemczech dwa lata temu wywołał burzliwą dyskusję wokół jego licznych interpretacji (por. też: odpowiedni przepis – pkt. 3a) oraz przykładowy komentarz). W Luksemburgu zapewne także wywoła on szereg kontrowersji czy wręcz nieporozumień, bowiem zimowa aura lubi oscylować tu pomiędzy temperaturami uznawanymi za wskazane dla stosowania opon zimowych (przypomnijmy, że tą umowną granicą jest temperatura +7°C) a temperaturami niemal wiosenno-letnimi. Może się więc okazać, że choć przepis nie będzie wyraźnie definiował okresu jego obowiązywania, kierowcy i tak zdecydują się zmieniać opony w sezonie zimowym bez względu na aurę, gdyż przy kaprysach luksemburskiej pogody nikt "nie zna dnia ani godziny" kiedy temperatura nagle, acz chwilowo spadnie, a na jezdni pojawi się oblodzenie czy wręcz śnieg. Akceptując projekt zmian w kodeksie, noszący numer N°5682, nie określono przy tym dokładnej kwoty mandatu, jaka nałożona będzie na kierowców nieprzestrzegających tego przepisu, postanowiono natomiast, że "niedostosowanie stanu technicznego pojazdu do bieżących warunków drogowych" będzie kierowcę kosztowało 2 punkty karne. Jeśli punktem odniesienia miałyby być niemieckie przepisy wykonawcze, to podpowiemy, iż mandat za jeżdżenie po śniegu na oponach letnich wynosi tam 20 euro, zaś jeśli w wynikiem naszej lekkomyślności przy złych warunkach drogowych będzie kolizja drogowa, kwota ta rośnie do wysokości 40 euro. Trzeba też wiedzieć, że w przypadku kraksy w zimie na oponach letnich będziemy zapewne z założenia traktowani jako sprawcy, co może prowadzić do licznych komplikacji tak prawnych jak i w kontaktach z ubezpieczycielem (jak wskazuje na to choćby praktyka ubezpieczalni niemieckich). Należy także pamiętać, że "adekwatne wyposażenie zimowe" to nie tylko opony. Policja może także zakwestionować sprawność pojazdu, jeśli np. w zbiorniku na płyn do spryskiwania szyb będziemy mieli płyn letni.
Warto przy tym wiedzieć, że przedmiotem obrad rządu był nie tylko przepis dotyczący zimowego ogumienia. Przyjęto także regulację zobowiązującą kierowców do posiadania w samochodzie przynajmniej jednej kamizelki odblaskowej, a także wprowadzono możliwość stosowania ograniczeń prędkości na autostradach w przypadku zwiększonego stężenia ozonu w atmosferze (dotychczas jedynym czynnikiem pogodowym wprowadzającym automatycznie ograniczenie prędkości na terenie GD Luksemburga były opady, których pojawienie zobowiązywało kierowców do respektowania ograniczenia prędkości do 110 km/h na autostradzie). Ograniczenie prędkości do 90 km/h w przypadku zwiększonego stężenia ozonu nie będzie działać automatycznie (coż, niewiele kto potrafi takie stężenie wyczuć w powietrzu... nosem), ale będzie sygnalizowane przez system CITA, a więc pojawiać się w odpowiednich momentach na tablicach świetlnych umieszczonych nad luksemburskimi autostradami.
Dodatkowo dyskutowano kwestię wprowadzenia osobnej sygnalizacji świetlnej dla planowanej w przyszłości w Luksemburgu linii tramwajowej oraz przepis stanowiący, iż kierowca ciężarówki nie będzie mógł opuścić autostrady i wjechać na teren zabudowany w celu zatankowania lub odpoczynku, jeśli do najbliższej, znajdującej się przy samej autostradzie stacji benzynowej byłoby mniej niż 1 km. Przepis ten pozostawiono na razie do rozpatrzenia w odpowiednich gremiach, celem określenia precyzyjnych warunków jego egzekwowania.
Warto przy tym wiedzieć, że przegłosowane paragrafy nie wchodzą w życie automatycznie. Potrzeba jeszcze odpowiednich zatwierdzeń, a przede wszystkim... określenia daty rozpoczęcia ich obowiązywania. Śledząc losy innych projektów dot. modernizacji kodeksu drogowego w Luksemburgu (jak np. przepisu pozwalającego policji na instalowanie fotoradarów), można mieć obawy, czy przepisy owe zaczną obowiązywać już tej zimy.
wiadomość za www.gouvernement.lu oraz ze źródeł własnych
Temat na lato - opony zimowe :)
Temat na lato - opony zimowe :)
- Załączniki
-
- winterreifen.jpg (8.18 KiB) Przejrzano 2272 razy
~–~–~–~–~
Redakcja
Redakcja
Re: Temat na lato - opony zimowe :)
ciekawe czy beda tez kontrolowac, czy kierowca nie byl zbyt zmeczony albo niewyspanyPolicja może także zakwestionować sprawność pojazdu, jeśli np. w zbiorniku na płyn do spryskiwania szyb będziemy mieli płyn letni.

swoja droga nie ma nic glupszego, niz skomplikowane przepisy.

1. recytacja alfabetu;
2. proste dodawanie, lub liczenie od 20 do 0;
3. niezastapiona jaskolka;
4. chodzenie po linii do przodu i tylu;
5. glowa do tylu, zamykamy oczy, rece od siebie i dotykamy czubka nosa - moim zdaniem kiepski sposob, bo osoba lekko zmeczona ma z tym problem;
Sa jeszcze inne, ale wszystkich nie pamietam
