Stan rozmów nt. opłat za korzystanie z autostrad w Beneluxie

Awatar użytkownika
Redakcja
Posty: 3226
Rejestracja: 16-10-2006, 23:03
Lokalizacja: stąd i zowąd

Stan rozmów nt. opłat za korzystanie z autostrad w Beneluxie

Post autor: Redakcja »

Jak wiadomo (chociażby z opublikowanej swojego czasu na polska.lu informacji :) ) kraje Beneluksu rozważają wprowadzenie w najbliższym czasie powszechengo systemu opłat za korzystanie z dróg. Czy będzie to wspólny, zintegrowany system – jest to nadal przedmiotem dyskusji i negocjacji. Im dłużej negocjacje te trwać będą, tym oczywiście dla nas – kierowców – lepiej. Cytując za luksemburskim Wortem, podajemy poniżej parę szczególów na temat obecnego stanu tych rozmów. I tak:

Belgia jak na razie odrzuciła pierwotny projekt rocznego myta w wysokości 60 euro, które miało zostać wprowadzone od stycznia 2008 r. w postaci obowiązkowego wykupu winietek tak przez osoby zamieszkałe na terenie Belgii, jak i przejeżdżających przez Belgię turystów. Zmiana planów spowodowana jest rozpoczęciem negocjacji mających na celu stworzenie wspólnego z Niderlandami elektronicznego systemu opłat w zależności od przejechanych kilometrów, tzw. rekening rijden. Rekompensatą tego nowego obciążenia finansowego dla kierowców na stałe rezydujących na terenie Belgii i Niderlandów miałoby być obniżenie podatku od samochodów osobowych. Dane na temat przejechanych kilometrów, a zatem i należnych opłat, mają być pobierane elektronicznie, za pomocą zainstalowanych nad autostradami urządzeń rejestrujących, tak jak to ma miejsce obecnie na terenie Niemiec (przypominamy, że w Niemczech myto póki co pobierane jest tylko od samochodów ciężarowych, ale rozpatrywane jest rozszerzenie obowiązku opłat za korzystanie z autostrad na wszystkie rodzaje pojazdów).

Luksemburskie Ministerstwo Transportu na razie tylko obserwuje projekt holendersko-flamandzki. Luksemburg przyznaje, że wspólny system opłat w Beneluksie miałby sens, o ile uwzględni się jego kompatybilność z systemem opłat pobieranych na autostradach we Francji i w Niemczech. Dyskusje w Luksemburgu dotyczą tylko samochodów ciężarowych poniżej 12,5 ton (samochody ciężarowe powyżej 12,5 ton mają obowiązek zaopatrywać się w Eurowiniety). Na razie jednak nie mówi się tu o opłatach na autostradach dla samochodów osobowych. Wprowadzenie tego kolejnego podatku uzasadnia się m.in. tym, że skłoni on firmy logistyczne do zwiększenia zainteresowania transportem kolejowym, w następstwie czego można będzie liczyć na korzystne dla środowiska obniżenie emisji spalin. W tej dziedzinie transport samochodowy jest w Wielkim Księstwie niechlubnym liderem.

Wiadomość za www.wort.lu i ze źródeł własnych
Załączniki
Foto: Marc Wilwert (c) d'Wort
Foto: Marc Wilwert (c) d'Wort
~~~~~
Redakcja
ODPOWIEDZ