Nei Bréck - jest interesująco, będzie jeszcze ciekawiej
: 19-03-2007, 16:51
Jak pisaliśmy w poprzednim tygodniu, o przyszłości mostu dyskutowano w ubiegłą sobotę przez ponad 4 godziny, w wypełnionej do ostatniego miejsca sali Teatru Wielkiego na Limpertsbergu. W publicznej debacie wzięli udział zarówno eksperci, jak i obywatele miasta. Widać było wyraźnie, jak różne są zdania dotyczące nie tylko remontu Nei Bréck, ale również projektu budowy tramwaju czy ogólnie rozwiązań komunikacyjnych w stolicy. Debatę zorganizowały Ministerstwo Budownictwa, Ministerstwo Kultury i merostwo miasta Luksemburga. W pierwszym rzędzie publiczności zasiedli minister budownictwa Claude Wiseler, sekretarz ds. kultury Octavie Modert, jak też mer miasta Paul Helminger. Ponadto udział w debacie wzięli liczni politycy, wysoko postawieni urzędnicy, tak sprawujący swój urząd, jak i emerytowani, zainteresowani obywatele miasta Luksemburga, przedstawiciele firm i instytucji zainteresowanych losami modernizacji mostu, jak i ogólnie pojmowani „przyjaciele Mostu Adolfa”. Wspólnie przysłuchiwali się oni referatom Alexa Langiniego reprezentującego Biuro Ochrony Zabytków, Jeana Schiltza, dyrektora koordynującego techniczne departamenty merostwa Luksemburga oraz Georgesa Molitora, dyrektora Administracji Dróg Publicznych, jak również komentarzom ekspertów: inżynierów Jeana Tonello, Guya Toussina i Laurenta Neya oraz profesora Carlo Blasiego i urbanisty Christine Mullera.
Podczas debaty ani Wissler, ani Modert, ani Helminger nie zabrali głosu, pozostawiając to innym. Chętnie natomiast podjęli się zadania wyciągnięcia wniosków końcowych z dynamicznie rozwijającej się dyputy. Mer Paul Helminger powiedział m.in.: Nie dowiedzieliśmy się niczego, czego byśmy już wcześniej nie wiedzieli. Most jest częścią miasta. A że musimy znaleźć kompromis, odpowiedzią nie może być „wszystko albo nic”. Minister budownictwa Claude Wiseler podsumował: Oczywiście debata nie uczyniła decyzji o przyszłości Mostu Adolfa łatwiejszą, jednakże dodał też, że dzięki niej uzyskał on lepsze rozeznanie w opinii społeczeństwa oraz przekonał się, jak bardzo ważne są dla mieszkańcow dalsze losy Nei Bréck. Byłem świadomy już wcześniej, że nie będzie to łatwa decyzja, ponieważ grają tu rolę nie tylko racjonalne przemyślenia, ale również uczucia.
W walce o zachowanie unikalnego wizerunku samego mostu, jak i doliny rzeki Petrusse nie można jednak zapominać o kwestii bezpieczeństwa. Sekretarz ds. kultury Octavie Modert podkreśliła, że jest wiele dobrych pomysłów, teraz jednak chodzi o to, żeby w ostatecznym rozwiązaniu można było pogodzić aspekty ochrony zabytków oraz ruchu drogowego. Ministerstwa Kultury i Budownictwa współpracują w tym zakresie i jak dotąd nie zapadła ani jedna decyzja, która byłaby niezgodna z zasadami ochrony zabytków. Na koniec podkreśliła ona znaczenie wyglądu mostu i podsumowała: [Problem jeszcze długo] będzie wzbudzać emocje, ale damy sobie radę!
Podczas debaty ani Wissler, ani Modert, ani Helminger nie zabrali głosu, pozostawiając to innym. Chętnie natomiast podjęli się zadania wyciągnięcia wniosków końcowych z dynamicznie rozwijającej się dyputy. Mer Paul Helminger powiedział m.in.: Nie dowiedzieliśmy się niczego, czego byśmy już wcześniej nie wiedzieli. Most jest częścią miasta. A że musimy znaleźć kompromis, odpowiedzią nie może być „wszystko albo nic”. Minister budownictwa Claude Wiseler podsumował: Oczywiście debata nie uczyniła decyzji o przyszłości Mostu Adolfa łatwiejszą, jednakże dodał też, że dzięki niej uzyskał on lepsze rozeznanie w opinii społeczeństwa oraz przekonał się, jak bardzo ważne są dla mieszkańcow dalsze losy Nei Bréck. Byłem świadomy już wcześniej, że nie będzie to łatwa decyzja, ponieważ grają tu rolę nie tylko racjonalne przemyślenia, ale również uczucia.
W walce o zachowanie unikalnego wizerunku samego mostu, jak i doliny rzeki Petrusse nie można jednak zapominać o kwestii bezpieczeństwa. Sekretarz ds. kultury Octavie Modert podkreśliła, że jest wiele dobrych pomysłów, teraz jednak chodzi o to, żeby w ostatecznym rozwiązaniu można było pogodzić aspekty ochrony zabytków oraz ruchu drogowego. Ministerstwa Kultury i Budownictwa współpracują w tym zakresie i jak dotąd nie zapadła ani jedna decyzja, która byłaby niezgodna z zasadami ochrony zabytków. Na koniec podkreśliła ona znaczenie wyglądu mostu i podsumowała: [Problem jeszcze długo] będzie wzbudzać emocje, ale damy sobie radę!